Manter International vervangt ERP-software met Thinkwise

Manter International uit het Nederlandse Emmen is een fabrikant van weeg- en verpakkingsmachines voor verse aardappelen, groentes en fruitsoorten en levert wereldwijd aan meer dan vijftig landen.

Bij de oprichting van Manter in 1995 ging de onderneming van start met een eigen maatwerk ERP-oplossing die door één persoon werd ontwikkeld en onderhouden. “Dat vormde een risico voor de continuïteit van de software”, weet directeur en eigenaar Peter Lenferink. “Alle kennis was ondergebracht bij die ene persoon. Ook waren er geen mogelijkheden voor technologische en functionele doorontwikkeling. Wij wilden bijvoorbeeld de routinewerkzaamheden, zoals de orderinvoer, automatiseren en gezien de internationale ontwikkeling kwam ook de wens om via het web te kunnen werken naar voren. Om de groei van Manter door te zetten, hadden wij behoefte aan bedrijfssoftware die onze bedrijfsprocessen 100% ondersteunt en voldoet aan de hedendaagse technologische mogelijkheden.” Een overstap naar nieuwe bedrijfssoftware lag voor de hand.


De keuze viel op Thinkwise. Nog tijdens de acquisitiefase moderniseerde Thinkwise de bestaande bedrijfssoftware onder een nieuwe database en maakte ze direct beschikbaar voor Windows, web, tablets en smartphone. In het vervolgtraject vertaalde Thinkwise de functionaliteit één op één naar de nieuwe omgeving.
Manter ondervond meteen de hogere flexibiliteit van de nieuwe software (TAWIN, Thinkwise Application Without any Interesting Name). “De moderne GUI is erg gebruikersvriendelijk en de performance is sterk verbeterd. Er wordt sneller en efficiënter gewerkt en er worden aanwijsbaar minder fouten gemaakt”, zo luidt het. “Managementinformatie is altijd up to date. We hebben nu overal en altijd direct inzicht in de status van de orders, de actuele voorraad en de bestellingen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit van onze leveringen verbeterd is.”

In de toekomst wil Manter de service naar zijn klanten verder verbeteren en TAWIN optimaliseren en uitbreiden. Zo wil het bijvoorbeeld klanten de mogelijkheid gaan bieden via een webportal hun offerte- en orderafhandeling te volgen zodat telefonisch contact over de orderstatus minder nodig is.

Recente nieuwsberichten

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.