Management buy-out bij BD Media en BD Logistics
BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. Die 100% Belgische overkoepelende holding vervangt BD myShopi NV en moet de continuïteit en groei van beide business units garanderen.
BD Group bundelt activiteiten in omnichannel activatie (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). De groep stelt vandaag 330 medewerkers tewerk en realiseert een groepsomzet van 85 miljoen euro.
BD Media bereikt wekelijks de Belgische consument via de brievenbus. Elke week valt het folderpakket bij 4,5 miljoen huishoudens in de bus. Via het digitale promoplatform myShopi kunnen consumenten eveneens besparen op hun aankopen, digitaal hun folders lezen en hun klantenkaarten opslaan.
BD Logistics levert sinds 2 jaar logistiek met toegevoegde waarde. Na de overname van stadsdistributeur CityDepot en Dockx Select, gespecialiseerd in oversized leveringen, in 2020 profileerde BD Logistics zich als nationaal netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde.
Volgens CEO Raf Lambrix streeft BD Group ernaar, naast zijn marktpositie in omnichannel activatie, marktleider te worden voor de logistieke activiteiten. “Dankzij ons nationaal netwerk voor lokale logistiek hebben we een unieke propositie ten opzichte van internationale en lokale spelers”, zegt hij. “We beschikken over 22 logistieke hubs, verspreid in België. Van daar uit organiseren we onze ‘last mile’ leveringen en ophalingen van de meest uiteenlopende goederen. Daarnaast zijn we dankzij onze 8 CityDepots aan de rand van de stad gespecialiseerd in groene stadslogistiek. Dat netwerk willen we verder uitbouwen.”
De groep blijft naar eigen zeggen investeren in lokale verankering en wil de synergieën tussen beide business units verder uitdiepen. “We focussen in de eerste plaats op organische groei, maar groei kan ook gerealiseerd worden door overnames. We houden alle opties open zolang ze binnen onze langetermijnstrategie passen”, klinkt het nog.
Foto: BD Group – CEO Raf Lambrix