Machine learning in de intralogistiek

(Advertorial)Artificiële intelligentie en machine learning worden ook steeds meer toegepast in de material handling-sector. Doorheen de toeleveringsketen zijn er veel plaatsen die latente informatie met een groot potentieel om processen efficiënter te maken bevatten. Dit heeft zowel betrekking op de prestaties van een volledig systeem als op individuele elementen. Door machine learning te gebruiken, kunnen bedrijven efficiëntere workflows creëren. Zo kunnen bestellingen foutloos en met maximale snelheid worden gepickt en naar klanten worden verzonden.

TGW wil gericht gebruik maken van machine learning en het enkel toepassen waar bedrijven er ook echt voordeel uit kunnen halen. Dat is bijvoorbeeld het geval als patronen in grote databases geïdentificeerd kunnen worden en de workflows geoptimaliseerd kunnen worden. TGW bekijkt machine learning daarom vanuit drie perspectieven: het objectniveau, het materiaalstroomniveau en het machineniveau.
 
Objecten kunnen bijvoorbeeld worden gepickt door de zelflerende orderpickingrobot Rovolution. Deze robot reageert volledig zelfstandig op onverwachte gebeurtenissen, zoals een artikel dat tijdens het grijpen valt. Doordat de robot zelf een oplossing zoekt, kan de klok rond ononderbroken gewerkt worden. Een zeer complex algoritme analyseert de gegevens om een inzicht van het scenario te ontwikkelen, waardoor het mogelijk wordt de situatie te beoordelen en te classificeren. Op basis van deze analyse kan de Rovolution-robot autonome beslissingen nemen over hoe om te gaan met een artikel dat moet worden gepickt.
 
Op het gebied van materiaalstroomniveau kan machine learning helpen om het systeem aan te sturen zodat er geen bottlenecks ontstaan en alle werkplekken gelijkmatig bezet zijn. TGW ontwikkelt momenteel voorspellingsmodellen waarmee een systeem nauwkeurig kan worden aangepast om seizoenfluctuaties of veranderingen in het bestelgedrag van klanten op te vangen. De modellen herkennen patronen die niet direct zichtbaar zijn voor het menselijk brein. Dit versnelt het proces van conclusies trekken en het nemen van beslissingen.
 
Op machineniveau is de belangrijkste taak het analyseren en begrijpen van de toestand van individuele componenten, bijvoorbeeld als onderdeel van condition monitoring. Dat maakt
het mogelijk om downtime te verminderen door in een vroeg stadium data en tijden in te plannen voor onderhoud.
 
Lees meer op: https://www.tgw-group.com/us/news/press-releases/2020/how-machines-learn-machine-learning-in-intralogistics

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.