Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Qimarox stelt palletizer voor diepvriesproducten voor

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen uit het Nederlandse Harderwijk, heeft zijn productportfolio uitgebreid met een palletiseermachine voor diepgevroren (IQF) levensmiddelen. De Qimarox Highrunner HR8 is in staat dozen met diepvriesproducten te stapelen tot stevige en stabiele pallets, ook als ze niet vormvast of niet volledig gevuld zijn. De kenmerkende patroongenerator moet het mogelijk maken eenvoudig nieuwe stapelpatronen te genereren, zonder tussenkomst van een softwarespecialist.

Jens Schmale wordt CEO van Swisslog

Swisslog, een bedrijf van KUKA Group, heeft Jens Schmale (49) aangesteld als volgende CEO. Hij neemt zijn nieuwe functie per 1 januari 2024 op en volgt daarmee de huidige CEO Antonio Trioschi op, die binnenkort met pensioen gaat.

Jens Schmale is momenteel CEO van Swisslog EMEA. De leiding over Swisslog EMEA wordt overgenomen door Giulia Colombi.

Nieuwe overslagpunten moeten binnenvaart in de Westhoek stimuleren

POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv hebben in Diksmuide en Veurne twee kaaimuren geopend als binnenvaart- en overslagcentrum. Bedrijven uit de Westhoek krijgen daardoor een alternatieve optie voor hun goederenvervoer. Deze moet niet alleen hun concurrentiepositie verbeteren, maar voornamelijk hun duurzame bereikbaarheid verzekeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.