Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek. In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie.

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Storing in doorrolstelling oplossen op hoogte?

(Advertorial) De buitenste verpakkingsfolie van een pallet lost per ongeluk en komt vast te zitten in de rollenbaan van een palletdoorrolstelling. De palletstroom wordt geblokkeerd. Meestal moet een medewerker dan in de stelling klimmen om in het kanaal de storing op te lossen.

Heftruckchauffeur krijgt eigen dag

De Belgische verdeler van heftrucks B-Close introduceert op 8 mei de allereerste nationale Dag van de Heftruckchauffeur. Op die dag moet de job van heftruckchauffeur positief in de kijker worden gezet. “De Dag van de Heftruckchauffeur is een goed moment om stil te staan bij de waarde van een bekwame heftruckchauffeur voor een bedrijf en de maatschappij, iets wat de buitenwereld onderschat”, meent Kurt Boudt van B-Close.

Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen

Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.

De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf

(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.

Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.

SAS vernieuwt analytics-platform op AI-vlak

SAS heeft zijn analytics-platform verder verbeterd. Zo levert het vernieuwde SAS Platform extra innovatie op het gebied van artificiële intelligentie (AI), en dan vooral op het terrein van machine learning, computer vision, natural language processing (NLP) en andere technologieën die AI ondersteunen.

Motrac wordt exclusief Linde-verdeler voor heel België

Motrac Handling & Cleaning uit Antwerpen is de exclusieve invoerder voor België van Linde Material Handling producten. Daarnaast is het bedrijf ook de verdeler en service supplier voor Linde in België. Alleen voor de Oost- en West-Vlaamse markt bestaat er een dealerovereenkomst met Van den Dorpe Material Handling uit Oudenaarde.

CoolRail staat voor duurzame treinverbinding voor versproducten

Sinds 6 mei 2019 is CoolRail operationeel. Het gaat om een directe treinverbinding waarbij een gekoelde trein versproducten zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels transporteert tussen Valencia en Rotterdam. Voortaan gaan er 42 containers per trein heen en terug, en dat 3 keer per week en 48 weken per jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.