Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial)Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering. Dit zijn de do’s en dont’s voor een succesvolle lancering.

Bij S&OP denken we al snel aan gewichtige, complexe structuren met ontelbare stakeholders, enkel weggelegd voor de allergrootste multinationals. Wie de vakliteratuur naleest wordt steevast geconfronteerd met ellenlange flowcharts en wollig management speak. Zo’n full size S&OP proces mag best de stip aan de horizon zijn, zolang het maar geen vlekken voor je ogen worden.

Niemand zal ontkennen dat een S&OP proces initieel tijd en mankracht kost. Helaas zijn beide een schaars goed in onze Belgische KMO wereld. Maar S&OP goed toegepast levert een mooi rendement op al je resources, zowel op vlak van bedrijfscultuur als financieel resultaat.

Nu nog iedereen zo ver krijgen om een actieve stakeholder te worden in het S&OP proces. Vaak heb je maar één kans om het goed te doen. Des te belangrijker om het bedachtzaam aan te pakken. Hiervoor geven we volgende tips:

Drie  Kickstart tips 

  1. Verzeker steun van het top management
  2. Pitch S&OP voor je collega’s alsof je de sterktes van je eigen bedrijf aan een buitenstaander verkoopt.
  3. Stel realistische maar duidelijke verwachtingen voor jezelf en collega’s

Samengevat, voorzie jezelf van wortel en stok en bepaal haalbare doelstellingen. Belonen en slaan zal niet helpen als de inspanning te groot lijkt in verhouding tot de winst. Begin bij voorkeur met een probleem dat iedereen aanbelangt maar niet te complex is om op te lossen. De interessantste cases zijn plotse events die veel afstemming in de keten vragen. Bijvoorbeeld: Het magazijn verhuist en de voorraad moet 10% omlaag. Waar ga je die 10% halen? En waar net niet? We zijn zeker dat zowel aankoop, verkoop, logistiek, finance en het management hier heel uiteenlopende visies over zullen hebben.

Heb je eindelijk iedereen zo ver om met S&OP te starten? Fantastisch, hier zijn 10 typische struikelblokken die je beter ontwijkt om het feestje niet te verpesten:

10 typische struikelblokken
  • Bedrijfsstrategie is niet duidelijk gedefinieerd
  • Top management is niet actief betrokken
  • Te veel discussie over details
  • We vergaderen 1x per maand… ongeveer
  • Managers zijn  obsessief over verkopen afgelopen maand
  • Verkoop weet niet hoe te forecasten
  • S&OP negeert externe trends
  • Voortgang wordt niet gemeten
  • Geen kaas gegeten van een goede meeting structuur
  • Bedrijfsbeleid ondermijnt de vooruitgang 

Vorm geven aan S&OP is een proces vóór het proces. Slimstock brengt bedrijven samen in een S&OP Community om te leren van elkaars successen en mislukkingen. Samen met onze experts coachen we elkaar naar een succesvolle en pragmatische implementatie van een S&OP proces.
 
https://www.slimstock.com/nl/events/sop-community

Recente nieuwsberichten

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

OMP Unison Planning optimaliseert supply chain bij Beiersdorf in Afrika

De Afrikaanse vestigingen van Beiersdorf maken gebruik van de Unison Planning-oplossing van OMP. Beiersdorf, een huidverzorgingsconcern met 20.000 medewerkers in meer dan 170 vestigingen wereldwijd, is vooral bekend van merken als Nivea, La Prairie, Eucerin en Hansaplast/Elastoplast.

De Vries Hallum tekent langdurige huurovereenkomst op Prologis Park Veghel DC1

Internationaal transportbedrijf De Vries Hallum heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC1. Daarmee breidt het familiebedrijf – gespecialiseerd in transport, distributie en opslag in de foodsector – uit om aan de verwachtingen en behoeften van hun klanten te voldoen.

Nieuwe country manager en general manager Dachser België

Tom Verheyen (50), general manager European Logistics van Dachser in Moeskroen, bekleedt sinds 1 april 2023 ook de nieuwe functie van country manager European Logistics Belgium als aanvulling op zijn huidige functie. Vanuit zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Aat van der Meer, die zijn functie als managing director Dachser Benelux blijft voortzetten.

Contargo neemt Transport Clynhens J. over

Sinds 1 april 2023 is het transportbedrijf Transport Clynhens J. in handen van Contargo Berry BV. Met de overname versterkt Contargo zijn productportfolio op het vlak van het containervervoer te water, op het spoor en op de weg binnen zijn trimodale concept.

Trimble rondt overname Transporeon af

Trimble heeft bekendgemaakt dat het de eerder aangekondigde overname van Transporeon heeft afgerond. Trimble financierde de transactie met een combinatie van middelen, waaronder preferente obligaties, een termijnlening, bestaande kredietfaciliteiten en liquide middelen.

Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie.

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.