Insourcen om meer service te leveren

Mirka neemt DHL-magazijn over

De Finse fabrikant van schuurpapier Mirka neemt het beheer van het magazijn in Opglabbeek weer in eigen handen nadat het jarenlang vertrouwd had op de diensten van DHL. Die beslissing viel niet alleen omwille van de systematische groei van de logistieke activiteiten, maar ook met het oog op een aangepaste strategie die focust op het onderhoud van de schuurmachines.

Mirka profileert zich als een specialist in schuren en polijsten. Het grootste deel van zijn omzet haalt de Finse fabrikant uit schuurpapier, maar steeds meer horen daarbij ook machines, accessoires en polijstproducten. Met de introductie van een systeem om stofvrij te kunnen schuren wil het zich in de markt zetten als de meest vernieuwende fabrikant. Dat stofvrij schuren kan op basis van een geheel van specifieke schuurmiddelen en schuurapparaten met een ingebouwde stofzuiger. Zeker in professionele omgevingen waar arbeiders de hele dag door schuren, moet dat een groot voordeel opleveren omdat dan geen maskers of stofverwerking meer nodig zijn. Zo is de automobielsector, inclusief die van de carrosserieateliers, een grote klant van Mirka.
 
 “Toen het outsourcingcontract voor het magazijn in België afliep aan het eind van 2017, hebben we de strategische beslissing genomen om die operaties weer in huis te nemen. Omdat de productie van schuurbanden er al aanwezig was, konden we met die beslissing niet alleen een financieel maar ook een operationeel voordeel behalen. Gezien de snelle groei van de volumes tijdens de voorbije jaren, geeft deze beslissing ons nieuwe perspectieven om onze operationele en logistieke processen uit te breiden,” schreef Stefan Sjöberg, CEO van Mirka in het persbericht naar aanleiding van de officiële opening van de Belgische Mirka-vestiging.  

Productie van schuurbanden

Opglabbeek is heel bescheiden opgestart in 2011 en kende toen dagelijks 1200 orderlijnen. Intussen is dat aantal opgelopen tot meer dan 5000 orderlijnen per dag. Dat komt onder andere door een continue tendens naar meer centralisering van de Europese magazijnen. Zo zijn de voorraden uit zowel het Italiaanse als het Spaanse distributiecentrum intussen naar Opglabbeek overgebracht. Mirka huurt nu 14.000 vierkante meter magazijn in Opglabbeek van vastgoedbedrijf Intervest. De oppervlakte van het gebouw was van bij de start op een toekomstige groei voorzien. En die groei heeft zich ook gerealiseerd: Mirka wordt jaarlijks tien procent groter.
 
In het magazijn heeft het Finse bedrijf al snel de productie van schuurbanden geïntegreerd.
Richard Tattum, site manager van het Europees distributiecentrum in Opglabbeek: “Het gaat om de schuurbanden voor grote houtbewerkingsmachines. Die banden maakt Mirka op maat van de klant. Van grote rollen schuurpapier snijden we de juiste breedte en maken we de uiteinden zodanig aan elkaar vast dat er één gesloten band ontstaat. Om de naad effen te maken, worden de uiteinden lichtjes gefreesd. Wanneer we dergelijke schuurbanden met een aantal tegelijk in een doos verpakken voor de verzending, moeten we toch vaststellen dat we vooral lucht vervoeren. Het komt er dus op aan om hiermee zo weinig mogelijk kilometers te rijden.  Daarom werd beslist om de productie van Finland en Spanje naar België over te brengen. Intussen hebben we drie productielijnen voor die banden in Opglabbeek.”

20186484327899_foto-1.jpg
Mirka huurt nu 14.000 vierkante meter magazijn in Opglabbeek van vastgoedbedrijf Intervest.

Onderhoud van machines

Voor de professionele markten levert Mirka ook een portfolio van grote tot zeer kleine schuurmachines, aangepast aan de specifieke noden. Het onderhoud van die machines gebeurt nu nog door onderaannemers, maar Mirka wil dat zelf in handen nemen. Ook daarvoor is een locatie dicht bij de klant voordelig. Het magazijn van Opglabbeek blijkt zeer goed gelegen om snel te kunnen inspelen op de vragen van de klanten, die over het hele Europese grondgebied verspreid zitten. Het distributiecentrum in Opglabbeek verandert daarmee in feite van functie. Het blijft natuurlijk een opslagplaats voor schuurpapier en accessoires, maar het wordt ook een atelier voor het onderhoud van de schuurmachines.

De nieuwe activiteiten voor het servicecentrum zullen op een mezzaninevloer terechtkomen. De herstelling van toestellen zal ook een eigen specifieke voorraad met wisselstukken vereisen. Die komt daar vlakbij te liggen.
R. Tattum: “Wij zien onze toekomst veel meer in het leveren van producten op maat en een extra service op de toestellen. Hoe je het draait of keert: dat is niet de specialiteit van een puur logistieke dienstverlener als DHL. Dat willen we dus zelf in handen nemen en daarom hebben we beslist de hele operatie in Opglabbeek in de structuur van Mirka te integreren. Om die reden zijn alle medewerkers ook overgekomen. Zij waren vroeger bij DHL in dienst, maar zijn overgestapt naar Mirka onder cao 32bis, waardoor ze al hun bestaande arbeidsvoorwaarden behouden.”

De kennis van de medewerkers in het magazijn, in de schuurbandproductie en in het management van de vestiging van Opglabbeek is de belangrijkste doelstelling van de overname. “Dat heeft de top van het bedrijf ook duidelijk gemaakt”, vertelt Richard Tattum. “Bij de nieuwe opening waren drie leden van de raad van bestuur uit Finland aanwezig. Zij hebben de mensen in het Nederlands toegesproken. Bovendien werd er een speciale editie van het bedrijfsblad aan Opglabbeek gewijd. Ook dat tijdschrift is volledig naar het Nederlands vertaald. De bedrijfstop wilde op die manier zijn waardering laten voelen voor de Belgische operatie en voor de nieuwe medewerkers.”

Mikken op groei

De plannen om een eigen dienstverlening voor het onderhoud van de machines op te starten, vormden een belangrijke factor in de overname van het aanwezige personeel. Toch was die beslissing niet vanzelfsprekend. De magazijnmedewerkers werkten bij DHL niet alleen voor Mirka, maar ook voor andere klanten. Het volume aan werk in de beginfase van het eigen Mirka EDC ligt iets lager dan wat die mensen voor meerdere klanten tegelijk presteerden. “Maar de top van het bedrijf ziet dat echt als een investering in de toekomst”, weet Richard Tattum. “Mirka gaat uit van een verderzetting van de groei én van bijkomende activiteiten op het vlak van onderhoud van machines. Daarbij kunnen we nu vertrekken van de aanwezige kennis van de producten van Mirka bij de huidige 73 personeelsleden. We vragen nu aan een vijftal onder hen met een meer technische achtergrond om een volgende stap in hun carrière te zetten en zich kandidaat te stellen voor die nieuwe jobs in de onderhoudsafdeling. Voor een aantal voorzien we een opleiding in de vestiging in Finland. Tegen het eind van het jaar moet de serviceafdeling actief zijn. Al zal die allicht langzaam opstarten met één type toestel voor klanten van één land, om daarna stap voor te stap uit te breiden.”

Bedoeling is bij binnenkomende toestellen snel te achterhalen wat er precies scheelt en voor zover mogelijk ook de oorzaak van het defect op te sporen. Daarbij is het belangrijk dat strikte werkschema’s worden gevolgd. Daarnaast voorziet Mirka een app voor de gebruikers. Wanneer zij een toestel willen laten onderhouden of herstellen, kunnen ze daar heel wat informatie ingeven die ook weer zal helpen bij de herstelling.

20186484617930_img-2201--bis.jpg
"Met een cijfer van 99,93 procent voor accuraatheid van leveringen doorstaan we de vergelijking met heel wat andere bedrijven glansrijk", zegt Richard Tattum.

Logistiek voor zusterbedrijven

Die investering in extra mensen moet ook andere opties openhouden. Mirka maakt namelijk deel uit van de KWH-groep waarin ook nog andere bedrijven met internationale activiteiten zitten. Die zusterbedrijven zouden bijvoorbeeld een deel van hun logistieke werk in het EDC van Opglabbeek kunnen onderbrengen. Mirka zelf heeft ook projecten lopen in de VS en in China. Ook die hebben in de toekomst misschien nood aan ondersteuning.
R. Tattum: “Net als vele andere bedrijven verwachten we op korte termijn dat onze klanten steeds meer kleinere bestellingen zullen plaatsen die ze snel willen ontvangen. Dat past in de trend van e-commerce. Wij mikken op die snelheid, maar ook op de kwaliteit van de leveringen. We houden dat nauwlettend in het oog en die KPI ligt nu al op een recordhoogte. Met een cijfer voor accuraatheid van 99,93 procent doorstaan we de vergelijking met heel wat andere bedrijven glansrijk.”

Toch blijft de snelheid de doorslaggevende factor. Mirka levert elke kleine bestelling de volgende dag. Dat kan bijna in heel Europa, ook in landen als Zweden en Noorwegen, die dus niet vanuit Finland worden bediend. De vestiging in Finland voorziet enkel leveringen naar het eigen land én de Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen).
R. Tattum: “Voor die bestellingen binnen Europa rekenen we op de dienst van UPS. Wij kunnen een bestelling zeer snel klaarmaken. Het is dan de capaciteit van dat netwerk die bepaalt hoe snel we onze klanten kunnen bedienen. Naarmate wij steeds meer landen in Europa op één dag kunnen bereiken, zullen wij bekijken of we lokale magazijnen kunnen sluiten en overbrengen naar onze centrale voorraad in Opglabbeek. We zijn er wel degelijk van overtuigd dat de meest efficiënte logistieke oplossing bestaat uit één EDC waarin alle SKU’s van het bedrijf zijn ondergebracht. Op die manier verminderen we de kosten van verspreide magazijnen en reduceren we de kans op veroudering van de voorraad. Dat neemt niet weg dat er ook goede redenen kunnen zijn voor een lokaal magazijn. Denk maar aan producten die alleen voor een specifieke markt worden gemaakt, bijvoorbeeld toestellen met een Britse stekker.”
 
Daarbij ziet Mirka dat de koerierdienst snel blijft ontwikkelen, met bijvoorbeeld nog recent de opening van het nieuw depot in het nabijgelegen Lummen en eerder de start van de dagelijkse dienstverlening naar heel Spanje. Die leveringen per koerier heeft Mirka volledig geïntegreerd in zijn interne procedures. De UPS-labels komen rechtstreeks uit het eigen informaticasysteem. De meeste leveringen verlopen via het expresnetwerk, maar dan nog blijven er belangrijke klanten die grote bestellingen plaatsen. De gemengde pallets met schuurmiddelen en onderdelen zijn gewoonlijk minder dringend en vertrekken per groepagetransport met DHL Freight met een hub zeer dichtbij in Opglabbeek. Die leveringen kunnen wel enkele dagen onderweg zijn.

2018648532574_foto-3.jpg
Van grote rollen schuurpapier snijdt Mirka de juiste breedte en maakt de uiteinden zodanig aan elkaar vast dat er één gesloten band ontstaat.

Varia

  • Een groot deel van de voorraden komt uit de productie in Finland. Dat transport verloopt meerdere malen per dag met trucks die enkele dagen onderweg zijn. Daarnaast zijn er heel wat leveranciers uit andere landen die hun producten rechtstreeks naar Opglabbeek verzenden. 
     
  • Een groot deel van de schuurmiddelen bestaat niet meer uit papier, maar heeft een drager uit textiel. Dat materiaal maakt het namelijk mogelijk om het stof meteen op te zuigen en af te voeren. Door de gestage groei van dit gamma AbraNet producten uit geweven doek is de fabriek in Finland intussen uitgegroeid tot de tweede grootste textielfabrikant van het land. 
     
  • Mirka hanteerde al die tijd zijn zelf ontwikkelde ERP/WMS MISSwin (Mirka Information System), ook DHL werd gevraagd die software te gebruiken voor het beheer van de voorraad. 

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.