Hubo
Meer efficiëntie en een betrouwbare winkelvoorraad bij Hubo door Click & Collect
Hubo wilde zijn dienstenaanbod uitbreiden en introduceerde Click & Collect om het bestellen en afhalen van artikelen voor klanten eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de website van Hubo hun bestelling plaatsen en deze twee uur later in een winkel naar keuze ophalen. Dit bespaart klanten tijd. Ze lopen nooit meer het risico voor niets naar de winkel te zijn gekomen omdat het artikel is uitverkocht. De hele bestelling ligt voor ze klaar, ze hoeven alleen nog maar te betalen. De winkels van Hubo hebben echter geen magazijnvoorraden. Om winstgevend te zijn is het van essentieel belang dat er dagelijks winkelorders worden geplaatst bij leveranciers en dat de inventaris nauwkeurig wordt bijgehouden. Artikelen voor Click & Collect-bestellingen die in die winkel zijn gepickt, moeten in realtime worden bijgehouden zodat deze artikelen onmiddellijk kunnen worden besteld om de voorraad weer aan te vullen. Hubo had hiervoor een efficiënt systeem nodig.
Hubo gebruikte in zijn winkels al de MC2180 mobiele computers van Zebra voor inventaris en orderpicken. Het bedrijf wilde echter overstappen op een Android-platform en zijn eigen Click & Collect-app ontwikkelen, speciaal voor Androidapparaten met een groot scherm, zodat meer processen op de winkelvloer konden worden uitgevoerd. Hubo vroeg zijn vertrouwde partner Dalosy om advies waarna ze een pilot startten in vier winkels. Dalosy, een Zebra Technologies Premier Solution Partner, werkt al jaren samen met Hubo en levert een reeks mobiele oplossingen bestaande uit o.a. mobiele hardware, softwareapplicaties, wireless (site surveys) en diensten voor support en beheer. Dalosy adviseerde Hubo voor de Zebra’s TC72 touch computer te gaan.
Click & Collect App
Hubo was uiterst tevreden over de samenwerking met Dalosy en Zebra bij de migratie naar een Android-platform, voor Click & Collect en voor de processen in de winkels. Dalosy ontwikkelde een speciale Click & Collect-app voor Hubo en leverde de TC72’s en laders – volledig naar wens geconfigureerd en klaar voor gebruik. Sindsdien heeft Hubo meer kennis van Android opgedaan, waardoor zij een eigen Click & Collect app hebben ontwikkeld. Click & Collect-bestellingen worden via de website van Hubo geplaatst en in Hubo’s ERP- systeem verwerkt. Er wordt dan rechtstreeks een melding gestuurd naar de TC72’s in de winkel waar de bestelling wordt afgehaald. De medewerkers klikken op de melding om alle openstaande bestellingen te zien die moeten worden gepickt, met daarbij de benodigde gegevens zoals het aantal en de soort artikelen. Ze gebruiken de scanfunctie van de TC72 om de artikelen uit de schappen in de winkel te verzamelen, aangezien Hubo geen magazijnvoorraden heeft. Deze informatie wordt doorgestuurd naar de ERP en de back-office ontvangt een melding dat deze artikelen zijn verkocht, zodat de inventaris kan worden bijgewerkt en de voorraad kan worden aangevuld. Medewerkers die de TC72 dagelijks gebruiken, dragen het apparaat in een houder die ze aan hun riem kunnen bevestigen. Zo kan het apparaat ook handsfree worden gebruikt.
Real-time data
Het personeel gebruikt de TC72’s ook voor goederenontvangst en om inkooporders te maken. Bij Hubo worden dagelijks duizenden orders verwerkt, waarvan de meeste worden ingevoerd door een artikel te scannen. De scan activeert een verkoopprognose op basis van gegevens die in het datasysteem van Hubo zijn opgeslagen. Op basis hiervan wordt een order voorgesteld en gemaakt in SAP. De TC72’s worden daarnaast gebruikt voor regelmatige inventariscycli wat de jaarlijkse voorraadtelling heeft vervangen. Medewerkers gebruiken de camera van de TC72 om bijvoorbeeld foto’s te nemen van een beschadigde verpakking of van het kenteken van de bestelwagen die artikelen bij klanten aflevert. Hubo gebruikt SOTI® MobiControl om zijn apparaten centraal te configureren, beheren, updaten en beveiligen door bijvoorbeeld wifi-profielen en schermblokkeringen in te stellen. Het bedrijf heeft een kleine voorraad extra scanners beschikbaar op het hoofdkantoor voor het geval een scanner beschadigd raakt.
Meer efficiëntie en een nauwkeurige voorraad
Hubo heeft nu een doeltreffend, efficiënt en winstgevend Click & Collect-systeem waarmee het bedrijf zijn zakelijke activiteiten kan uitbreiden en zijn klanten meer van dienst kan zijn. Click & Collect-bestellingen worden nauwkeurig en op tijd geleverd, en de voorraad wordt in realtime aangevuld. De medewerkers konden snel met de TC72 van Zebra overweg en ze zijn uiterst tevreden over de prestaties, werking, robuuste uitvoering en betrouwbaarheid van het apparaat. Ook het lichte gewicht, het grote, intuïtieve touchscreen, de uitstekende draadloze connectiviteit en de langwerkende batterij vallen in smaak bij het personeel. De ROI wordt verder verbeterd door de TC72 ook voor andere processen, zoals de inventariscyclus, te gebruiken. Door regelmatige inventariscycli uit te voeren in plaats van een jaarlijkse voorraadtelling bespaart het bedrijf tijd en geld en de voorraad is zo nauwkeuriger. De TCO is daarbij ook laag, aangezien de duurzame scanners een langetermijninvestering zijn.
“De Zebra TC72’s Touch Computers zijn betrouwbaar en robuust. Dankzij het grote scherm kunnen we ook meer apps overzetten. Dit bespaart ons tijd en geld en zorgt dat we de best mogelijke service kunnen bieden.”
Bart Vos, Hubo Belgium
Empowerment De TC72’s worden nu in alle winkels van Hubo gebruikt en worden geleidelijk geïntroduceerd bij de franchisevestigingen van Hubo. In de toekomst zal Hubo steeds meer apps op de TC72’s zetten, om het personeel in de winkels meer functionaliteit te geven. Dit verlaagt de administratieve werkzaamheden en voorkomt eventueel dubbel werk. Hubo gaat Zebra’s Mobility DNA Enterprise-software gebruiken voor de ontwikkeling en het inzetten van nieuwe apps.
Over Hubo
Hubo is een Belgisch doe-het-zelfketen met 150 winkels verspreid over België. Het hoofdkantoor is gevestigd in Wommelgem. Het bedrijf werd in 1992 opgericht en maakt deel uit van de Bricoalliance Group. Hubo verkoopt een assortiment van circa 25.000 doe-het-zelfartikelen van hoge kwaliteit. De winkels beslaan een oppervlakte van 2000 tot 3000 m2 en zijn slim en overzichtelijk ingedeeld, zodat klanten altijd kunnen vinden wat ze zoeken. De webwinkel van Hubo neemt sterk toe aan populariteit en deze online aanwezigheid wordt steeds belangrijker voor het bedrijf.
Wilt u ook aan de slag met Enterprise Mobility?
Dalosy levert een breed scala aan mobiele oplossingen die u helpen de kwaliteit, productiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen. Van mobiele apparatuur en maatwerk applicaties tot een wireless infrastructuur en diensten voor support, onderhoud en beheer. Met 45 jaar ervaring in Enterprise Mobility voor diverse branches kunnen wij u uitstekend adviseren, en volledig ontzorgen!