HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt. Daarnaast geeft 63% aan dat ze in de komende 12 maanden 100.000 tot meer dan een miljoen euro in digitalisering zullen investeren. Dat blijkt uit het ‘HP AM Trends in EMEA’-rapport, een rapport gebaseerd op onderzoek van HP in samenwerking met 3dpm Research.

Volgens HP zijn de bedrijven van de toekomst die bedrijven die de kracht van software, data, AI en digitale productie inzetten om klantproducten en ervaringen opnieuw uit te vinden en te personaliseren. Technologie als de HP Multi Jet Fusion leverde de afgelopen jaren ruim 60 miljoen 3D-geprinte onderdelen op. “De vraag naar die technologie is de afgelopen 15 maanden exponentieel gegroeid”, weet Koen Van Beneden, managing director bij HP Belux.
 
Het onderzoek toont aan dat duurzaamheid van invloed is op de beslissing om productieprocessen te digitaliseren. Zo is 61% van de respondenten het ermee eens dat duurzaamheid een belangrijke factor is die digitalisering stimuleert. Daarnaast is 79% van de bevraagden van mening dat Additive Manufacturing hen helpt om te gaan met productie-uitdagingen, zoals de mogelijkheid om zich aan te passen aan een fluctuerende vraag.
“De geavanceerde mogelijkheden van 3D-printen creëren geheel nieuwe mogelijkheden voor disruptie in alle sectoren en met een veel milieuvriendelijkere en duurzamere benadering, wat vandaag een belangrijke drijfveer is voor fabrikanten. 3D-printen maakt een meer circulaire economie mogelijk”, aldus nog Koen Van Beneden.
 
Uit het onderzoek blijkt dat additive manufacturing een belangrijke kans biedt voor de digitalisering van industriële fabricageprocessen, waarbij digitalisering als noodzaak wordt gezien voor bijna alle productieprocessen.
Het gebruik van additive manufacturing bij de productie van industriële onderdelen wordt als zeer belangrijk genoemd voor het produceren van meer kosteneffectieve onderdelen en het maken van betere producten met een hogere snelheid. Ook bleek dat 83% van de respondenten additive manufacturing gebruikt voor de productie van onderdelen en gereedschappen om commerciële producten te maken, en dat de helft van hen (52%) zelfs al complete eindproducten maakt.
 
Over het rapport
Het ‘HP AM Trends in EMEA-rapport’ is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door 3dpbm Research, in vijf belangrijke Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met aanvullend onderzoek in de economische unie van de Benelux. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen maart en juni 2021 met de input van toonaangevende fabrikanten van industriële onderdelen.

 
Foto: HP

Recente nieuwsberichten

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Eltra rust nieuw DC uit met Skypod Systeem van Exotec

Het Belgische bedrijf Eltra is een toonaangevende distributeur van elektrisch materiaal en verlichting voor de ‘home improvement’-markt in de Benelux. Om zijn strategische voordeel bij distributie verder te optimaliseren, heeft Eltra drie locaties samengevoegd in een nieuw, hypermodern distributiecentrum in Evergem (Gent).

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Smart Robotics lanceert nieuwe pick & place cobot voor warehouse automatisering

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van pick & place oplossingen voor magazijnen en logistieke processen, lanceert met de Smart Merchandise Picker zijn nieuwste ontwikkeling. De Smart Merchandise Picker is ontwikkeld als cobot (een kleinere robot waar medewerkers veilig mee kunnen samenwerken) en kan uiteenlopende lichtgewicht producten verwerken, zoals kantoorartikelen, mobiele apparaten en een grote diversiteit aan speelgoed.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.