Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Zo blijkt dat bedrijven met een geavanceerde supply chain een digitale tweeling – of virtuele replica – van hun supply chain creëren (47%) om de transparantie ervan te maximaliseren. Gemiddeld maakt slechts 12% daar werk van. Zo’n digitale tweeling laat bedrijven toe om simulaties uit te voeren, bijvoorbeeld door te vergelijken wat er daadwerkelijk in de supply chain gebeurt met wat gepland is. Aangezien een grotere zichtbaarheid in de financiële en logistieke stromen van de supply chain nog nooit zo kritisch is geweest, zal het hebben van een digitale tweeling alleen maar belangrijker worden.

Vraag en aanbod bijstellen op basis van daadwerkelijke orders, verbruikte materialen of veranderingen in de productie, zijn van groot belang bij verstoringen zoals Covid-19. Toch is de kloof tussen de vooruitgang die bedrijven maken ook hier groot. Bijna een derde van de Digital Champions (29%) verbetert hun end-to-end planning al met dynamische methoden waaronder scenarioanalyses, tegenover slechts 12% van alle bedrijven.

Ook leveranciers, producenten, logistieke dienstverleners en klanten verbinden via 'slimme logistiek' zal aan belang winnen. Echter, slechts 18% van alle bedrijven zet slimme logistiek nu al bovenaan de agenda en amper een derde is intussen overgegaan tot het implementeren van die technologie, vergeleken met 59% van de Digital Champions die dat als een hoge of zelfs topprioriteit beschouwt. Van die Digital Champions is al 82% overgegaan tot een implementatie. Verder gebruikt 70% van de Digital Champions financiële data om beslissingen over hun supply chain te nemen, terwijl gemiddeld amper 31% dat doet.
Ook wat het gebruik van artificiële intelligentie (AI) betreft, lopen de Digital Champions voorop. Ze maken meer gebruik van data en passen vaker AI toe bij belangrijke beslissingen over hun supply chain. Let wel, AI goed gebruiken is niet altijd eenvoudig. Bedrijven moeten immers de relevante data in de hele supply chain zien te verzamelen. In totaal heeft slechts één op de vijf bedrijven (22%) al een platform voor AI en geavanceerde analyses geïmplementeerd. De belangstelling neemt echter toe. Van de ondervraagde bedrijven is 38% begonnen met pilots op dit gebied, terwijl nog eens 22% van plan is dat binnen de komende vijf jaar te doen.

Dit PwC-rapport is gebaseerd op kwantitatief onderzoek, bestaande uit interviews die tussen oktober 2019 en januari 2020 zijn afgenomen bij 1.601 topmanagers van bedrijven in 33 regio's in EMEA, Noord- en Zuid-Amerika en APAC. De resultaten van het wereldwijde onderzoek werden gewogen naar het BBP van het gebied om een evenwichtig beeld te krijgen.

Recente nieuwsberichten

Sonaca kiest Delmia Apriso van Dassault Systèmes voor digitale transformatie

Het Belgische Sonaca, gevestigd in Gosselies, ontwerpt, produceert en onderhoudt complexe vliegtuigconstructies. Om zijn toekomstige flexibiliteit en prestaties te verbeteren, investeert het bedrijf in een platformgebaseerde oplossing voor Manufacturing Operations Management (MOM), waarvan al zijn fabrieken kunnen profiteren om hun processen, multidisciplinaire samenwerking en gebruik van middelen te verbeteren.

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Sensolus opent eerste kantoor in de VS

De Belgische leverancier van industriële IoT-trackingoplossingen Sensolus opent zijn eerste Amerikaanse kantoor in de Verenigde staten. Sensolus Inc. is een nieuw opgerichte Sensolus-entiteit, gericht op de Noord-Amerikaanse markt en gebruik makend van een lokaal team van medewerkers en partners.

Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?

Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid.

Bol.com rekent op modulaire werkstations van Flowstore

Omdat Bol.com mee wil gaan met de vraag van zijn klanten, had het voor de uitbreiding van zijn fulfilmentcentrum BFC2 in het Nederlandse Waalwijk nood aan flexibele, maar vooral modulaire werkstations die gemakkelijk aan te passen zijn. Om te helpen met de inrichting van het nieuwe magazijn en om ontwerpen voor de nieuwe processen te maken, werd Flowstore ingeschakeld.

Apex Logistics tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Waalwijk DC2BC

Apex Global Logistics heeft een langdurige huurovereenkomst getekend met Prologis voor Prologis Park Waalwijk DC2BC (foto). Apex, met hoofdkantoor in Singapore, biedt wereldwijd een breed scala aan logistieke diensten, waaronder luchtvracht, zeetransport, magazijnbeheer, douane-expeditie, supply chain management en andere waardetoevoegende diensten.

Seminar: Uw B2B weblogistiek next level

Vandaag is e-commerce goed ingeburgerd in onze bedrijfsvoering, zowel langs de aanbod- als langs de vraag kant. Maar wist u dat in Europa het B2B aandeel van e-commerce belangrijker is dan het B2C deel? Hoog tijd om eens stil te staan bij wat B2B web-logistiek vereist en waarmee we rekening moeten houden om dit performant te doen.

BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.