BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt. “Aangezien nieuwe elektrische voertuigen steeds meer worden verplicht en in combinatie met de wens om minder afhankelijk te worden van Chinese batterijproducenten, zal de noodzaak om batterijen lokaal te produceren leiden tot een golf van nieuwe productiefaciliteiten en distributiecentra van batterijproducenten en hun leveranciers in Europa”, aldus het adviesbureau.

De wereldwijde markt voor batterijen zal de komende vijf jaar naar verwachting met 800 procent groeien, met een toenemend aandeel dat in Europa wordt geproduceerd (voornamelijk lithium-ion). “Aangezien er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de Europese ambities op het gebied van elektrische voertuigen enerzijds en de huidige productiecapaciteit voor batterijen anderzijds, verwachten we een golf van nieuwe fabrieken. Niet alleen van de batterijfabrikanten zelf, zoals CATL, BYD, LG en Panasonic, maar ook van hun toeleveranciers, de producenten van bijvoorbeeld anoden, kathoden, separatoren en batterijmanagementsystemen”, zegt René Buck, CEO van Buck Consultants International (BCI).
 
Eisen
Op basis van zijn wereldwijde locatieadviespraktijk onderkent BCI zeven belangrijke locatievereisten voor bedrijven in de batterijwaardeketen:
 
- toegang tot grondstoffen;
- nabijheid van klanten;
- beschikbaarheid van energie, bij voorkeur uit hernieuwbare bronnen;
- beschikbaarheid van locaties, soms tot 300ha;
- competentie en beschikbaarheid van arbeidskrachten;
- economische stimuleringsmaatregelen;
- medewerking van de autoriteiten om de productietijd te verkorten.
 
Incentives
Wat stimulerende maatregelen betreft, heeft de VS het voortouw genomen met hoge incentives en belastingkredieten in het kader van de Inflation Reduction Act van president Biden. “De reactie van Europa met IPCEI (Important Project of Common European Interest) wordt momenteel door batterijbedrijven als minder aantrekkelijk gezien”, aldus BCI. IPCEI is een Europees programma voor de ontwikkeling van een concurrentiële, innovatieve en duurzame waardeketen voor batterijen in de EU, waarbij nationale regeringen bedrijven kunnen stimuleren om batterijfabrieken te bouwen, als uitzondering op de maximumregels voor overheidssteun.
 
Voordelen
Voor Europese toeleveranciers aan de batterijbedrijven en logistiek dienstverleners is dit een gigantische nieuwe markt. “Steden en regio’s die zich tot batterij-hotspots willen ontplooien, moeten een gedetailleerd Battery Cluster Development Plan maken”, aldus Eric Mekenkamp, principal consultant bij Buck Consultants International. “Een succesvol businessplan begint bij een analyse van wat de regio werkelijk te bieden heeft voor verschillende partijen in de hele waardeketen. Het plan moet onder andere technologische samenwerkingsmogelijkheden met universiteiten bevatten, een realistische arbeidsmarktanalyse, een overzicht van kleine en grote locaties voor potentiële investeerders en een op maat gemaakt marketingplan gericht op specifieke doelgroepen.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.