Helft van beroepschauffeurs overweegt andere job door stress

Foto: Geotab
De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde aanbieder van geconnecteerde transportoplossingen. Voor het onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
De stress die beroepschauffeurs ervaren, is vaak het gevolg van een grote werkdruk. De helft van de bevraagde chauffeurs gaf bijvoorbeeld toe dat ze zich geregeld genoodzaakt voelden snelheidsbeperkingen te overtreden om hun werk op tijd af te krijgen. Beroepschauffeurs worden voortdurend geconfronteerd met gevaarlijk rijgedrag van andere weggebruikers. Chauffeurs die afgeleid zijn door het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur wordt het vaakst genoemd (42%). Andere vaak waargenomen problemen zijn bestuurders die slecht rijgedrag vertonen (37%) of te snel rijden (36%).
Volgens het onderzoek vinden veel chauffeurs nauwelijks begrip bij hun werkgever voor die enorme werkdruk en de dagelijkse confrontatie met gevaar. Ruim de helft (55%) voelt zich er ongemakkelijk bij om hun werkgever te benaderen voor ondersteuning in verband met stress en andere psychische problemen. Volgens een derde (37%) biedt hun werkgever weinig of geen ondersteuning op dat vlak. Als gevolg daarvan heeft bijna de helft van de respondenten (47%) de afgelopen twaalf maanden overwogen ontslag te nemen. Niet zo interessant op het moment dat er in Europa meer dan 200.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs openstaan, klinkt het bij Geotab.
“Hetzelfde bleek uit een soortgelijke enquête die we in Noord-Amerika hebben uitgevoerd”, zegt Edward Kulperger, senior vice president Geotab EMEA. “Aangezien bijna de helft van de chauffeurs overweegt te stoppen – en dat terwijl er al een enorm tekort is aan chauffeurs – moeten werkgevers dringend betere ondersteuning bieden op het gebied van mentale gezondheid.”
De resultaten van het onderzoek illustreren duidelijk de noodzaak van investeringen in de ondersteuning van chauffeurs, in stressmanagement en het bevorderen van een cultuur van veiligheid. Daardoor kunnen heel wat ongevallen worden vermeden. Dat bespaart niet alleen veel menselijk leed, maar levert de onderneming ook een aanzienlijke besparing op in de kosten voor verzekeringen, reparaties en stilstand.
Telematicagegevens en geavanceerde AI-modellen kunnen daar volgens Geotab toe bijdragen. Ze kunnen helpen om risico’s op te sporen, veiliger gedrag aanmoedigen en welzijnsindicatoren controleren. Het onderzoek van Geotab biedt op dat gebied overigens nog een bemoedigend resultaat: bijna zeven op de tien bevraagde chauffeurs (69%) heeft namelijk geen bezwaar tegen het gebruik van technologie om de rijprestaties te verbeteren.
De volledige onderzoeksresultaten kunt u hier raadplegen.