Greenfield lay-out studie

Greenfield lay-out studie voor een geautomatiseerd magazijn

Onze klant, een groeiende producent & distributeur van (werk)schoenen, benaderde Brixadvice met de vraag om een greenfield lay-out studie uit te voeren voor een nieuw logistiek magazijn. Dit was noodzakelijk vanwege de toenemende vraag naar hun producten en de beperkingen van hun huidige logistieke operaties. We namen deze uitdaging graag aan.

In de eerste fase van de studie verzamelden we allereerst alle nodige data & informatie. Dit omvatte het analyseren van de huidige voorraadniveaus, huidige & toekomstige verkoopcijfers, verzend- en ontvangstprocessen en het identificeren van knelpunten in de huidige operaties. Met deze informatie gingen we aan de slag om een nieuw logistiek concept uit te werken dat past binnen de beschikbare oppervlaktes van het terrein (dat reeds aangekocht was). We maakten een financiële business case voor het nieuwe magazijn waarin de kosten van de bouw en het onderhoud van het magazijn, de verwachte kosten van de operaties, en de verwachte terugverdientijd van de investering werden berekend. Deze werden voorgelegd aan het managementteam ter goedkeuring.

In de tweede fase van de studie, ontwierp Brixadvice een meer gedetailleerde lay-out voor het nieuwe magazijn. Dit omvatte alle details qua grootte en capaciteit van de opslagruimtes, het logistieke ontwerp van de receiving, pick & pack zones, en het ontwerp van het intern transportsysteem voor het verplaatsen van goederen binnen het magazijn. Alle mogelijke logistieke automatiseringen werden gedimensioneerd en gedetailleerde lastenboeken werden opgemaakt.

Onze logistieke engineer startte hierna de tendering fase voor het logistieke materiaal en de bouw van het magazijn. In deze fase werden verschillende aanbieders uitgenodigd om offertes in te dienen. De offertes werden grondig geëvalueerd op basis van prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden. De expertise die Brixadvice heeft, zorgde ervoor dat de nodige kritische vragen gesteld werden, zodat enkel de meest geschikte partners geselecteerd werden.

En vervolgens? Wel, dan ging de bouw van start. Na goedkeuring van de bouwaanvraag kon de eerste spade in de grond. Tijdens de bouw van het magazijn was Brixadvice verantwoordelijk voor het coördineren van de verschillende fasen van de bouw, het bewaken van de voortgang en het budget, en het oplossen van eventuele problemen die zich voordeden.

Een fantastisch project, waarbij Brixadvice van A tot Z betrokken was. We zijn er trots op dat deze succesvolle KMO binnenkort een nieuw, state-of-the-art magazijn heeft om de komende jaren succesvol & efficiënt in te gaan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.