Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial)Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen. In deze gloednieuwe CI Factory zijn productie en logistiek intelligent aan elkaar gekoppeld en volledig gedigitaliseerd. Dankzij de hoge mate van integratie van beide domeinen kan engelbert strauss, naast het standaard productassortiment, ook gepersonaliseerde, unieke producten just-in-time produceren en leveren. De nieuwe CI-fabriek heeft een oppervlakte van 94.000 m² en is sinds augustus 2020 operationeel.

Werkkleding en -schoenen op maat

Het familiebedrijf engelbert strauss werd in 1946 opgericht en is gespecialiseerd in de productie van werkkleding en accessoires, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De collecties met het zeer herkenbare struisvogellogo (Strauss = struisvogel in het Duits) worden geleverd aan klanten in nijverheid, industrie en services, evenals aan doe-het-zelf-klanten. Bedrijven kunnen ook hun schoenen, jassen en broeken op maat laten maken. Een bijzonder hoogtepunt van de nieuwe CI Factory is de glazen schoenenfabriek (‘glass shoe factory’), waar jaarlijks tot 400.000 paar schoenen worden geproduceerd en volgens de huisstijlspecificaties van de klanten worden aangepast – tegen serieproductiekosten.
 
Digital twin

Een cruciale succesfactor bij de uitvoering van het project was het gebruik van een digital twin. Door gebruik te maken van een complete, virtuele weergave van de gehele oplossing was het mogelijk om vooraf alle strategieën, processen en fysieke componenten te testen en te optimaliseren. Belangrijke kerngegevens, zoals de aanvoer van de werkplekken, werden hierdoor geverifieerd voordat de installatie live ging. De digital twin is ook een sleutelcomponent in de langetermijnevolutie van de CI-fabriek, omdat deze de werking van de installatie gedurende de gehele levenscyclus van het project optimaliseert.
 
Logistieke hub voor omnichannel

Omdat de orderstructuren fluctueren van klein naar groot en moeilijk te voorspellen zijn, werd bijzondere aandacht besteed aan de omnichannel-capaciteit van de fabriek. Een uiterst performant, toekomstbestendig FlashPick®-systeem van TGW werd geïnstalleerd in de ‘logistieke toren’. Die toren wordt gebruikt voor zowel de productielogistiek van de “glass shoe factory” als voor het orderverzamelen voor leveringen aan onlineklanten en fysieke winkels. FlashPick® stelt engelbert strauss in staat om alle distributiekanalen tegelijkertijd te bedienen. De werkkledingspecialist hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde batchprocessen en kan te allen tijde zijn belofte om binnen de 24 uur te leveren nakomen.
 
Het FlashPick®-systeem bestaat uit een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem met samen een miljoen opslaglocaties, Daarnaast omvat het project een meer dan 13 kilometer lang energiezuinig KingDrive®-conveyorsysteem en 28 ergonomische PickCenter One pickingwerkstations, die functioneren volgens het goods-to-person-principe. Aan de werkstations worden tot 1.000 SKU’s per uur rechtstreeks in doelbakken gepickt die al volledig automatisch zijn opgesteld. De aan- en afvoer van bestemmings- en bronbakken wordt automatisch en op volgorde afgehandeld. Hierdoor kunnen tot 21 klantorders in éen keer per pickingwerkstation worden verwerkt. Met deze oplossing kunnen tot 50.000 pakketten per dag het fulfilmentcentrum verlaten op weg naar de klanten.
 
Het concept is bovendien al helemaal klaar voor geautomatiseerd picken door TGW’s zelflerende pickrobot Rovolution, die in een tweede fase geïmplementeerd zal worden.
 
Fullservicepakket


Ook tijdens de live operatie kan engelbert strauss vertrouwen op de knowhow van TGW. Als onderdeel van een fullservicepakket ondersteunen on-site specialisten van TGW het systeem gedurende tien jaar. Het fullservicepakket omvat zowel de operationele servicing van het systeem als onderhouds-, reparatie- en inspectietaken.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/us/case-studies/engelbert-strauss

Recente nieuwsberichten

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.