Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial)Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen. In deze gloednieuwe CI Factory zijn productie en logistiek intelligent aan elkaar gekoppeld en volledig gedigitaliseerd. Dankzij de hoge mate van integratie van beide domeinen kan engelbert strauss, naast het standaard productassortiment, ook gepersonaliseerde, unieke producten just-in-time produceren en leveren. De nieuwe CI-fabriek heeft een oppervlakte van 94.000 m² en is sinds augustus 2020 operationeel.

Werkkleding en -schoenen op maat

Het familiebedrijf engelbert strauss werd in 1946 opgericht en is gespecialiseerd in de productie van werkkleding en accessoires, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De collecties met het zeer herkenbare struisvogellogo (Strauss = struisvogel in het Duits) worden geleverd aan klanten in nijverheid, industrie en services, evenals aan doe-het-zelf-klanten. Bedrijven kunnen ook hun schoenen, jassen en broeken op maat laten maken. Een bijzonder hoogtepunt van de nieuwe CI Factory is de glazen schoenenfabriek (‘glass shoe factory’), waar jaarlijks tot 400.000 paar schoenen worden geproduceerd en volgens de huisstijlspecificaties van de klanten worden aangepast – tegen serieproductiekosten.
 
Digital twin

Een cruciale succesfactor bij de uitvoering van het project was het gebruik van een digital twin. Door gebruik te maken van een complete, virtuele weergave van de gehele oplossing was het mogelijk om vooraf alle strategieën, processen en fysieke componenten te testen en te optimaliseren. Belangrijke kerngegevens, zoals de aanvoer van de werkplekken, werden hierdoor geverifieerd voordat de installatie live ging. De digital twin is ook een sleutelcomponent in de langetermijnevolutie van de CI-fabriek, omdat deze de werking van de installatie gedurende de gehele levenscyclus van het project optimaliseert.
 
Logistieke hub voor omnichannel

Omdat de orderstructuren fluctueren van klein naar groot en moeilijk te voorspellen zijn, werd bijzondere aandacht besteed aan de omnichannel-capaciteit van de fabriek. Een uiterst performant, toekomstbestendig FlashPick®-systeem van TGW werd geïnstalleerd in de ‘logistieke toren’. Die toren wordt gebruikt voor zowel de productielogistiek van de “glass shoe factory” als voor het orderverzamelen voor leveringen aan onlineklanten en fysieke winkels. FlashPick® stelt engelbert strauss in staat om alle distributiekanalen tegelijkertijd te bedienen. De werkkledingspecialist hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde batchprocessen en kan te allen tijde zijn belofte om binnen de 24 uur te leveren nakomen.
 
Het FlashPick®-systeem bestaat uit een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem met samen een miljoen opslaglocaties, Daarnaast omvat het project een meer dan 13 kilometer lang energiezuinig KingDrive®-conveyorsysteem en 28 ergonomische PickCenter One pickingwerkstations, die functioneren volgens het goods-to-person-principe. Aan de werkstations worden tot 1.000 SKU’s per uur rechtstreeks in doelbakken gepickt die al volledig automatisch zijn opgesteld. De aan- en afvoer van bestemmings- en bronbakken wordt automatisch en op volgorde afgehandeld. Hierdoor kunnen tot 21 klantorders in éen keer per pickingwerkstation worden verwerkt. Met deze oplossing kunnen tot 50.000 pakketten per dag het fulfilmentcentrum verlaten op weg naar de klanten.
 
Het concept is bovendien al helemaal klaar voor geautomatiseerd picken door TGW’s zelflerende pickrobot Rovolution, die in een tweede fase geïmplementeerd zal worden.
 
Fullservicepakket


Ook tijdens de live operatie kan engelbert strauss vertrouwen op de knowhow van TGW. Als onderdeel van een fullservicepakket ondersteunen on-site specialisten van TGW het systeem gedurende tien jaar. Het fullservicepakket omvat zowel de operationele servicing van het systeem als onderhouds-, reparatie- en inspectietaken.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/us/case-studies/engelbert-strauss

Recente nieuwsberichten

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Werkgevers in transport en logistiek verwachten banenverlies

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 september 2020 is gepubliceerd, zijn werkgevers in de sector transport en logistiek pessimistisch over de evolutie van de werkgelegenheid in hun bedrijf tegen eind 2020.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.