Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten. Wereldwijd boeken organisaties wel enig succes met digitale transformatie, maar er heerst nog steeds een sterke overtuiging dat die evolutie radicale, ingrijpende veranderingen vereist om succesvol te zijn. Dat, in combinatie met een gebrek aan sterk transformationeel leiderschap en focus op de nood om mensen te veranderen, houdt veel bedrijven tegen.

Volgens het onderzoeksrapport gelooft ongeveer 71% van de organisaties in de vroege stadia van transformatie nog steeds dat een volledige herstructurering van het bedrijf en bedrijfsmodel de primaire definitie is van digitale transformatie. Slechts 49% van de respondenten gelooft dat hun leiderschapsteam over de juiste vaardigheden beschikt om de digitale transformatie uit te voeren. Bovendien blijkt gebrek aan ondersteuning van de directie of strategisch ownership de belangrijkste rem voor succes.
Die tekortkoming onderstreept de nood voor bedrijfsleiders om zichzelf te veranderen, een andere omgeving uit te bouwen en nieuwe gedragsprioriteiten en prestatie-indicatoren te stellen om een ​​meer proactieve, tactische en incrementele benadering van transformatie te stimuleren.
 
Uit het onderzoek bleek ook dat er een directe correlatie bestaat tussen het vermogen van organisaties om op regelmatige basis relevante, op resultaten gebaseerde value van digitale transformatie te realiseren, en hun digitale maturiteit. Toch bestaat er nog steeds een opvallend gebrek aan coördinatie tussen IT-teams en het bredere bedrijf:

  • Slechts 29% van de organisaties omarmt digitale transformatie als een samenwerkingsverband tussen de business en IT;
  • Terwijl 42% van de respondenten zegt dat business en IT op een meer geïntegreerde manier resultaat leveren, mede ondersteund door de introductie van een functie van Chief Digital Officer, is slechts 12% zeer tevreden dat de planning effectief doorloopt naar uitvoering;
  • Bijna de helft (49%) van de digitale transformatieprojecten wordt nog steeds door het IT-departement geleid. 
Volgens Wayne Speechly, VP of Advanced Competencies bij NTT (foto), worstelen organisaties nog steeds met het vormgeven van hun bedrijf om te profiteren van een ‘connected’ toekomst. “Digitaal biedt de mogelijkheid om voortdurend value van transformatie-initiatieven in het hele bedrijf voort te brengen. Organisaties moeten minder focussen op het perfectioneren van een groots digitaal plan en meer op het nemen van weloverwogen en iteratieve stappen in hun transformatieproject op basis van value en de duidelijkheid van volgende stappen. Om verschillende redenen is een organisatie zijn eigen ergste vijand, dus elke verandering moet worden ondersteund door pragmatisch, zelfbewust leiderschap dat zelf mee verandert.”
Het onderzoek bevroeg meer dan 1.150 leidinggevenden uit 15 landen in Noord-Amerika en EMEA, en uit 11 verticale branches. 

Recente nieuwsberichten

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Atlas Copco Airpower verscheept 75.000e container via binnenvaart

Atlas Copco Airpower heeft onlangs zijn 75.000e container via de binnenvaart verscheept. Van alle zeevracht die vanuit Atlas Copco Airpower in Wilrijk vertrekt – bestaande uit compressoren en wisselstukken – gaat 98% via de binnenvaart naar de haven van Antwerpen.

Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden.

Distrilog Group neemt De Rocker Logistics over

3PL’er Distrilog Group neemt sectorgenoot De Rocker Logistics, met vestiging in Zele, over. De overname markeert volgens de partners een strategische uitbreiding voor beide bedrijven. Distrilog Group versterkt zijn positie in de geconditioneerde voedingslogistiek en breidt zijn geografische aanwezigheid in Vlaanderen verder uit door de strategische locatie van De Rocker Logistics tussen Gent en Antwerpen.

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.