Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt. Beide dienstverleners bundelen nu hun krachten om het voor kwekers mogelijk te maken hun verse planten of bloemen rechtstreeks naar consumenten te sturen in meer dan vijftien Europese landen. Daarmee zetten de bedrijven in op volumebundeling, efficiëntie en inkoopkracht binnen de sierteeltketen.

Floriway en Everspring creëren logistieke hubs waar kwekers zelf of via hun vervoerder verse bloemen en planten kunnen afgeven – via bestaande logistieke stromen – en van waaruit ‘last mile’ vervoerders in één keer alle pakketten kunnen ophalen om deze vervolgens vers en snel bij consumenten te kunnen bezorgen. Op het veilingterrein van Royal FloraHolland is momenteel al zo’n verzamelpunt ingericht.
Eric de Winter, commercieel directeur bij Floriway: “Op veilinglocaties zoals Royal FloraHolland organiseren wij het gehele interne logistieke proces voor Floriway. Waar voorheen de klok altijd een leidende rol speelde, zijn kwekers nu juist veel meer op directe handel gericht, maar het rechtstreeks leveren aan consumenten is voor kwekers een behoorlijke uitdaging. Samen met Everspring maken wij het voor kwekers makkelijk om hun producten via een centrale hub af te sturen naar consumenten. Kwekers kunnen hun pakketten voor consumenten meesturen met hun huidige transport richting de veiling. Vervolgens zorgen wij voor het interne verkeer op de veiling en kunnen vervoerders zoals DPD (dat op dit moment als logistiek dienstverlener al bij Floriway en Everspring is aangesloten) alles eenvoudig op één plek ophalen en via fijnmazige distributie bij de consument afleveren.”

Sierteelt is het nummer 3 exportproduct van Nederland. Traditioneel gezien kopen exporteurs producten in bij kwekers en verkopen het vervolgens door naar eindbestemmingen in het buitenland. Dat is soms behoorlijk omslachtig en ingewikkeld.
Bas den Hoed, CEO bij Everspring: “Met Everspring bieden we niet alleen een marktplaats, maar we verzorgen ook het logistieke proces samen met Floriway. Zij regelen de hele interne logistiek voor Floriway op de veiling en dus lag daar een grote kans voor Everspring om onze groothandelsmarktplaats kracht bij te zetten. Met onze logistieke hubs bieden we een enorm voordeel voor kwekers, want we maken gebruik van de aanvoerstromen die er al zijn. Zo creëren we minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen.”
“Een kweker maakt sowieso kosten voor het transport van zijn/haar reguliere afzet naar de veiling. Nu kunnen kwekers op datzelfde transport hun pakketten voor consumenten meesturen”, klinkt het nog.

Floriway en Everspring verwachten dat de afzet via het Europese pakketnetwerk in de toekomst alleen maar groter wordt. Dan hebben ze het over levering aan consumenten, maar ook aan kleinere winkels zoals concept stores die voor exporteurs vaak minder interessant zijn vanwege de omvang. Daarom gaan beide partners in de toekomst meer verzamelhubs opzetten. “Zeker met het oog op buitenlands transport, is het logisch dat er ook op andere plekken in Europa kan worden verzameld”, aldus de partners.

Foto: Bas den Hoed, Everspring (links) en Eric de Winter (Floriway)

Recente nieuwsberichten

Contargo neemt eerste van zes e-trucks voor containertransport in gebruik

Onlangs leverde de Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF de eerste trekker met e-motor aan Rhenus Trucking. Rhenus stelt die truck en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant, containerbedrijf Contargo. De eerste e-truck in de vloot wordt door DIT Duisburg Intermodal Terminal ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers.

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

H.Essers rijdt duurzaam met nieuwe LNG-trucks

Nu de minder vervuilende brandstof LNG (liquified natural gas) steeds beter verkrijgbaar is, besloot logistiek dienstverlener H.Essers te investeren in de aankoop van een eerste reeks LNG-trucks. Daarvoor klopte het aan bij vrachtwagen- en bestelbusfabrikant Iveco, die de sleutels van vijf Stralis NP-trucks overhandigde.

Iptor kondigt Versie 11 van DC1 en IP1 aan

Iptor’s ERP-oplossingen DC1 en IP1 zijn platformen voor respectievelijk de distributiesector en de uitgeverssector. Versie 11 moet zowel een echte cloud-oplossing als rijke functionaliteit in één bieden. De nieuwe versie voorziet eenvoudige migratiepaden naar de cloud via zijn ingebouwde connectiviteit en AI-mogelijkheden.

Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek. In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie.

Storing in doorrolstelling oplossen op hoogte?

(Advertorial) De buitenste verpakkingsfolie van een pallet lost per ongeluk en komt vast te zitten in de rollenbaan van een palletdoorrolstelling. De palletstroom wordt geblokkeerd. Meestal moet een medewerker dan in de stelling klimmen om in het kanaal de storing op te lossen.

Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.

SAS vernieuwt analytics-platform op AI-vlak

SAS heeft zijn analytics-platform verder verbeterd. Zo levert het vernieuwde SAS Platform extra innovatie op het gebied van artificiële intelligentie (AI), en dan vooral op het terrein van machine learning, computer vision, natural language processing (NLP) en andere technologieën die AI ondersteunen.

Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen

Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.

De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf

(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.