Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

Foto: Savoye

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

De focus van het project ligt op het bevoorraden van de verkooppunten en het complete beheer van de e-commercewerkzaamheden voor een toonaangevend merk in schoonheidsproducten en cosmetica. Voor Savoye is dit het eerste project met Fiege. “Door onze ervaring in de beautysector konden we Fiege ondersteunen bij alle ontwerpkeuzes en tegelijkertijd de processen verder optimaliseren. Daarnaast kende de eindklant ons ook al omdat hij al eerder met Savoye-systemen had gewerkt”, aldus Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italia. De implementatietijd zou bijzonder kort zijn. Zo moet het project in zes maanden tijd geïnstalleerd, getest en operationeel zijn.

Het nieuwe gebouw van Fiege zal voldoen aan alle eisen voor een moderne intralogistieke operatie. De installatie zal bestaan uit Savoye conveyors, dozenvormmachines, Jivaro verpakkingsmachines, een lijn sorter voor de e-commerce orders en een sorter voor de retail orders. Alle geautomatiseerde machines worden aangestuurd door een WCS (warehouse control system).

In de stap na een traditionele pickingzone zal het Savoye-systeem de verschillende orders consolideren en ze klaarmaken voor verzending. Dat zal het doen voor twee verschillende stromen: retail en e-commerce.

Bij de retaillijn zal het systeem automatisch gevormde dozen in verschillende formaten naar de orderpickers transporteren. Na het pickproces gaan de dozen door naar een station voor de kwaliteitscontrole. De Jivaro dozensluiter reduceert automatisch de hoogte van de doos op basis van de items die erin zitten. Dat zorgt er enerzijds voor dat het doosvolume kleiner is en er dus meer dozen per vrachtwagen meekunnen. Anderzijds worden de ingesloten producten op deze manier beter beschermd zonder dat er vulmaterialen nodig zijn. Als de doos eenmaal is afgesloten, wordt een verzendlabel aangebracht en vervolgt de doos de reis naar het relevante sorteerstation.

Orders voor het e-commercekanaal worden overgebracht naar de inpakstations waar, afhankelijk van de gepickte producten, de juiste verpakking wordt gebruikt en specifieke aanpassingen kunnen worden aangebracht. Alle e-commercepakketten worden vervolgens via een conveyor naar een consolidatie- en sorteerruimte gebracht.

Recente nieuwsberichten

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.