Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

Foto: Savoye

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

De focus van het project ligt op het bevoorraden van de verkooppunten en het complete beheer van de e-commercewerkzaamheden voor een toonaangevend merk in schoonheidsproducten en cosmetica. Voor Savoye is dit het eerste project met Fiege. “Door onze ervaring in de beautysector konden we Fiege ondersteunen bij alle ontwerpkeuzes en tegelijkertijd de processen verder optimaliseren. Daarnaast kende de eindklant ons ook al omdat hij al eerder met Savoye-systemen had gewerkt”, aldus Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italia. De implementatietijd zou bijzonder kort zijn. Zo moet het project in zes maanden tijd geïnstalleerd, getest en operationeel zijn.

Het nieuwe gebouw van Fiege zal voldoen aan alle eisen voor een moderne intralogistieke operatie. De installatie zal bestaan uit Savoye conveyors, dozenvormmachines, Jivaro verpakkingsmachines, een lijn sorter voor de e-commerce orders en een sorter voor de retail orders. Alle geautomatiseerde machines worden aangestuurd door een WCS (warehouse control system).

In de stap na een traditionele pickingzone zal het Savoye-systeem de verschillende orders consolideren en ze klaarmaken voor verzending. Dat zal het doen voor twee verschillende stromen: retail en e-commerce.

Bij de retaillijn zal het systeem automatisch gevormde dozen in verschillende formaten naar de orderpickers transporteren. Na het pickproces gaan de dozen door naar een station voor de kwaliteitscontrole. De Jivaro dozensluiter reduceert automatisch de hoogte van de doos op basis van de items die erin zitten. Dat zorgt er enerzijds voor dat het doosvolume kleiner is en er dus meer dozen per vrachtwagen meekunnen. Anderzijds worden de ingesloten producten op deze manier beter beschermd zonder dat er vulmaterialen nodig zijn. Als de doos eenmaal is afgesloten, wordt een verzendlabel aangebracht en vervolgt de doos de reis naar het relevante sorteerstation.

Orders voor het e-commercekanaal worden overgebracht naar de inpakstations waar, afhankelijk van de gepickte producten, de juiste verpakking wordt gebruikt en specifieke aanpassingen kunnen worden aangebracht. Alle e-commercepakketten worden vervolgens via een conveyor naar een consolidatie- en sorteerruimte gebracht.

Recente nieuwsberichten

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.