Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center

Supermarktketen Albert Heijn en Swisslog, aanbieder van magazijnautomatisering- en software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). Voor de automatisering van het HSC, dat wordt ondergebracht in een nieuw pand in het Nederlandse Barendrecht, koos Albert Heijn voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief AutoStore.

UPS rondt overname af van zorglogistiek leverancier Bomi Group

UPS heeft de eerder aangekondigde overname afgerond van Bomi Group, een multinationale logistiek dienstverlener in de gezondheidszorg. Door de overname voegt de gezondheidszorgafdeling van UPS Healthcare temperatuurgecontroleerde faciliteiten in 14 landen en 3.000 hoogopgeleide medewerkers toe aan het UPS-team in Europa en Latijns-Amerika.

Realtime controletorens

(Advertorial) Controletorens en IoT technologieën transformeren de farmaceutische toeleveringsketen, waardoor besluitvorming op basis van realtime inzichten mogelijk wordt. Een realtime controletoren kan zorgen voor een geconnecteerde en betrouwbare toeleveringsketen en stelt bedrijven in staat hun operationele efficiëntie en strategisch rendement te verbeteren.

Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.