Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Element Logic brengt robot piece-picking oplossing op de markt

Element Logic, de originele AutoStore partner en aanbieder van technologie en intralogistieke oplossingen, lanceert een robot piece-picking oplossing die geschikt is voor orderpicking-gerelateerde magazijntaken. De oplossing combineert de Element Logic software met de technologie van RightHand Robotics, leverancier van robot piece-picking oplossingen, en is integreerbaar met elk WMS of ERP-systeem.

Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?

DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.

TomTom Telematics heet nu officieel Webfleet Solutions

Zoals eerder aangekondigd, opereert TomTom Telematics vanaf vandaag – 1 oktober 2019 – onder de nieuwe naam Webfleet Solutions. Het bedrijf zal dezelfde producten en diensten blijven aanbieden waar TomTom Telematics om bekend stond. Hoewel Webfleet Solutions sinds de overname door Bridgestone Europe in april 2019 niet langer deel uitmaakt van de TomTom-groep, blijft het bedrijf een belangrijke partner van TomTom en blijven de file- en kaartoplossingen onderdeel van het dienstenpakket.

Dillewijn Zwapak automatiseert nieuw dc met Dematic

Dematic, leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor supply chain optimalisering, heeft het nieuwe distributiecentrum van Dillewijn Zwapak in Amstelveen ingericht en geautomatiseerd. Deze groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, heeft onlangs vier magazijnlocaties geconsolideerd in één nieuw distributiecentrum voor 14.000 palletplaatsen.

Siemens, Quinaptis en Thomas More Hogeschool Geel koppelen software voor magazijnbeheer met software voor automatisering

Siemens en Quinaptis hebben samen met de Thomas More Hogeschool in Geel een oplossing ontwikkeld om software voor magazijnbeheer en software voor automatisering te koppelen teneinde de processen in een automatisch magazijn te optimaliseren.

TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial) Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie.

Europal Packaging bouwt verticaal geïntegreerde fabriek in Doornik

Verpakkingsbedrijf Europal bouwt een tweede fabriek op de industriezone van Blandain in Doornik. De nieuwe state-of-the art fabriek, annex geautomatiseerd hoogbouwmagazijn moet tegen de zomer van 2020 operationeel zijn. De huidige fabriek in Moeskroen wordt behouden en zal dienstdoen als Design & Experience Center enerzijds en als productie-eenheid voor specialiteiten anderzijds.

Grond voor logistiek vastgoed blijft schaars in Vlaanderen

Vlaanderen blijft het zwaartepunt in de sector van het semi-industrieel en logistiek vastgoed, goed voor meer dan driekwart van de transacties in België in de laatste vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van JLL. In de voorbije vijf jaar (2014-2018) registreerde JLL in totaal 7,1 miljoen vierkante meter industriële transacties in Vlaanderen, gemiddeld 1,4 miljoen vierkante meter per jaar.

Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.

TomTom Telematics volgt status van trucks én assets op

TomTom Telematics – dat op 1 oktober wordt omgedoopt tot Webfleet Solutions – voegt met ‘Trailer & Asset Tracking’ een nieuwe functie aan zijn Webfleet fleet management oplossing toe. Daarmee kunnen transport-, bouw- en landbouwbedrijven niet alleen de status van hun voertuigen, maar ook overige assets monitoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.