Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Green supply chains stromen door zeehavensector

In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.

Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren

Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.

Still introduceert nieuwe RX 60 e-serie

Still heeft zijn nieuwste telg binnen het gamma elektrische vorkheftrucks voorgesteld. De nieuwe RX 60-serie in de gewichtsklasse 2,5 tot 3,5 ton vervangt de huidige reeks, wat meteen een logische vervolgstap vormt na de transformatie van de RX 20 begin vorig jaar.

Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens

Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.

Beumer Group richt superhub in voor Hermes

Beumer Group, leverancier van automatische material handling systemen, heeft een derde sorteersysteem geïnstalleerd in de ‘superhub’ van logistiek dienstverlener Hermes in het Engelse Rugby. In die distributiehub, volgens Hermes de grootste in zijn soort in het VK, kunnen dagelijks meer dan een miljoen pakketten worden gesorteerd.

P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam

Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.

Same Day Express boort nieuwe markten aan

Same Day Express, onderdeel van Parts Express, beschikt al sinds 2000 over een goed draaiend distributienetwerk voor spoedzendingen in de automobielsector. Voortaan biedt Same Day Express zijn dienstverlening ook aan andere bedrijven met extreem korte levertijden aan, met name bedrijven actief in retail, ICT, aftersales, installatietechniek en grafische industrie.

Montea bouwt logistieke hub voor Renault in Meyzieu (Lyon)

Renault en Montea hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van een built-to-suit warehouse in Meyzieu, ten oosten van Lyon. Het terrein met een oppervlakte van ruim 3ha heeft ruimte voor een logistiek gebouw van ca.10.000m².

GDN Logistica moderniseert verpakkingslijnen met Savoye

Ruim tien jaar na de installatie van de eerste automatische verpakkingslijn in zijn distributiecentrum in San Cipriano Po (Noord-Italië), heeft GDN Logistica (samen met Office Distribution onderdeel van GDN Group) opnieuw Savoye de opdracht gegeven de twee bestaande verpakkingsstraten te updaten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.