Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd. Die klanten zijn grootschalige retailers zoals supermarkten en tuincentra, maar ook de groothandel die weer levert aan bijvoorbeeld bloemenwinkels, weddingplanners, hotels en evenementenlocaties.

“Zeker voor de groothandel is digitalisering van het verkoopkanaal erg belangrijk”, klinkt het bij DFG. “Digitalisering maakt het bestelproces eenvoudiger, zowel voor onze klant als voor de klant van de groothandel. Bovendien kost een digitaal order minder dan een order per telefoon of fax.”
 
Digitalisering is voor DFG geen nieuw fenomeen. De onderneming heeft al lang e-commercesites, maar die waren allemaal nauw verbonden met een eigen, maatwerk ERP-systeem. Die situatie maakte het lastig om op het gebied van digitalisering meters te maken. Ook was het met de oude ERP-systemen niet mogelijk om de producten goed te positioneren. “Om ons aanbod beter te kunnen positioneren – zowel voor onze klant als voor de klant van onze klant – moesten we de koppelingen tussen de e-commercesites en de maatwerk ERP-systemen wat losser maken”, aldus DFG.
 
Om de digitalisering te versnellen, schakelde DFG de hulp in van Accenture Interactive, dat ook verantwoordelijk was voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het platform dat deze transitie mogelijk maakt. Accenture Interactive adviseerde DFG om SAP Commerce Cloud in te zetten als een ‘verrijkingslaag’ boven de verschillende ERP-systemen.
SAP Commerce Cloud wordt ingezet voor zes DFG-bedrijven die zich via achttien e-commercesites op de groothandel richten. De brondata uit de specifieke ERP-systemen worden in SAP Commerce Cloud geladen en daar verder verrijkt met de bedoeling een maximale gebruikerservaring te creëren, waarbij de producten worden weergegeven, met de juiste foto’s en met uitgebreide mogelijkheden om resultaten te filteren.
 
De inzet van SAP Commerce Cloud vertaalt zich inmiddels in extra online business. Bovendien worden collega’s volgens DFG door het platform uitgedaagd om meer digitaal na te denken over hun commerceprocessen en na gaan denken over andere commerciële concepten. “Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan nu 20.000 stelen erbij”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro

Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.