DroneLand stelt autonome drone-hub op wielen voor

Foto: DroneLand

DroneLand, die als aanbieder van professionele drone-oplossingen op DronePort in Sint-Truiden is gevestigd, heeft de Pick-Hub voorgesteld. Het betreft een mobiele oplossing waarmee drones snel en automatisch kunnen worden ingezet op om het even welke locatie. Deze innovatie is de eerste in zijn soort in België en moet nieuwe mogelijkheden openen voor bedrijven, hulpdiensten, landbouwers en andere organisaties.

De Pick-Hub is in feite een soort ‘drone-garage op wielen’. Het is een volledig uitgeruste mobiele eenheid met twee geïntegreerde DJI Dock 3 drone-units, waarmee drones binnen vijftien seconden automatisch kunnen opstijgen en hun missie kunnen uitvoeren. Wat deze oplossing volgens DroneLand revolutionair maakt, is dat ze letterlijk op wielen staat: de Pick-Hub kan eenvoudig naar eender welke locatie worden gereden. Elke drone kan ongeveer veertig minuten in de lucht blijven en heeft dertig minuten nodig om weer op te laden. Door twee docks te combineren kun je als gebruiker dus quasi permanent in de lucht blijven.

Eenmaal ter plaatse kunnen de drones automatisch starten en landen, terwijl de piloot op afstand toezicht houdt. Dat betekent dat er geen drone-operator fysiek op locatie aanwezig hoeft te zijn. Bovendien kan een enkele Pick-Hub op verschillende locaties worden ingezet, afhankelijk van de operationele noden. Dat moet de investering erg rendabel maken: in plaats van meerdere vaste installaties per locatie te voorzien, volstaat één mobiele eenheid om verschillende zones te bedienen.

De Pick-Hub kan in verschillende sectoren worden toegepast. Zo kan de technologie worden ingezet voor inspecties van bijvoorbeeld hoogspanningslijnen, spoorwegen of windmolens. Na stormschade kunnen die snel vanuit de lucht gecontroleerd worden, zonder dat eerst een bemand team ter plaatse moet. Ook voor hulpdiensten is de mobiele drone-unit waardevol: bij noodsituaties of interventies kan de Pick-Hub op een veilige afstand worden opgesteld, terwijl de drones live beelden doorsturen die helpen om de situatie beter in te schatten en sneller beslissingen te nemen.

Daarnaast leent de Pick-Hub zich voor tijdelijke bewaking, zoals op bouwwerven, festivals of grote evenementen. Ze wordt eenvoudig ter plaatse gebracht, voert automatisch geplande vluchten uit en kan daarna weer naar een andere locatie worden verplaatst. Ook in de landbouwsector bewijst de Pick-Hub haar nut. Boeren kunnen er hun velden mee laten overvliegen voor gewascontrole, wilddetectie of irrigatie-opvolging, zonder dat ze telkens zelf ter plaatse hoeven te zijn. Tot slot is de bouwsector een belangrijke toepassing: de Pick-Hub kan er dagelijks de voortgang op werven registreren of visuele inspecties uitvoeren om de veiligheid op de werf op te volgen.

Volgens Vincent Van Schijndel, CEO van DroneLand, betekent de Pick-Hub een nieuwe stap richting volledige mobiliteit in droneautomatisering: “Wat we tot nu toe zagen als ‘drone-in-a-box’-systemen, waren vaste installaties. Wij maken die technologie mobiel, wat een wereld van nieuwe toepassingen opent. Denk aan een nutsbedrijf dat vandaag op locatie A en morgen op locatie B drones nodig heeft. Dat kan met één Pick-Hub beide bedienen, zonder dubbele investeringen.”

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.