Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics bouwt twee nieuwe farma warehouses in de Benelux

Het Antwerp Distribution Center (ADC) van Yusen Logistics in Melsele functioneert momenteel als de centrale hub binnen de Europese Yusen Logistics Pharmaceutical Super Highway; een control-tower geleid transportsysteem waarbinnen meer dan 2 miljoen pallets farmaceutica per jaar worden vervoerd.

Ordina en T-Systems bieden gezamenlijk portfolio van cloud-, werkplek-, en applicatiediensten

Digitale transformaties staan hoog op de agenda van veel bedrijven. Klanten vragen steeds vaker naar het moderniseren en digitaliseren van hun bedrijfsvoering o.a. d.m.v. de cloud of een combinatie van verschillende platformen. Aangezien Ordina geen eigen cloud-infrastructuur heeft, ging het daarvoor in zee met T-Systems.

Tony’s Chocolonely introduceert ‘Beantracker’ met ChainPoint technologie

Chocolademaker Tony’s Chocolonely gaat een samenwerking aan met de Arnhemse softwareaanbieder ChainPoint voor meer transparantie in de cacaoketen. De ‘Beantracker’ is een systeem dat is gebaseerd op het ChainPoint platform en naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren verzamelt die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

OM Partners opent nieuw satellietkantoor in Waver

Daarmee wil het bedrijf inspelen op het groeiende aantal medewerkers uit Vlaams-Brabant, Brussel en Wallonië. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencentrum Phase V, dat deel uitmaakt van het bedrijvenpark Les Collines de Wavre. In 2015 opende OM Partners ook al een satellietkantoor in Gent.

Nieuwe logistieke modellen nodig voor stadsdistributie

In zijn recente onderzoeksrapport ‘More than the last mile’ bekijkt vastgoedspecialist JLL hoe slimmere logistiek kan helpen bij het vormgeven van de steden van de toekomst. “Door de groei van e-commerce en de vraag naar ‘last mile’-distributiemogelijkheden krijgen vastgoedontwikkelaars en investeerders steeds meer interesse in stadsdistributie”, klinkt het bij JLL.

Sage lanceert nieuwe versie van Sage X3

Sage X3 is een geïntegreerde beheersoplossing, ontwikkeld om bedrijven in het middensegment bij te staan op het vlak van administratief en financieel beheer, logistieke performantie en industriële en dienstverlenende activiteiten. Versie 11 van Sage X3 brengt niet alleen verbeterde functionaliteit op het gebied van mobiliteit en besluitondersteuning, maar biedt ook een geoptimaliseerd beheer van productie- en dienstverleningstaken én end-to-end-beheer van de supply chain, inclusief de aankoop voor massa-import, opslag en distributie via meerdere kanalen.

Groep Heylen ontwikkelt logistieke campus in Almelo

De Belgische investeerder Groep Heylen heeft in Nederland een ontwikkelovereenkomst getekend met het Openbaar Lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente voor de uitgifte van ongeveer dertig hectare bouwterrein op XL Business Park Twente in Almelo.

Unisys stelt ‘Machine-Learning-as-a-Service’ voor

Machine-Learning-as-a-Service is een nieuwe dienst waarmee organisaties veranderingen in de marktomstandigheden kunnen voorspellen en snel alle mogelijke reacties op die veranderingen kunnen inschatten. De dienst is beschikbaar als onderdeel van het Unisys Analytics Platform en combineert een database van machine learning-algoritmes met een suite aan methodologieën en processen die belangrijke details en inzichten uit klantengegevens analyseren en beschikbaar maken in vooraf gedefinieerde rapportages.

Delaware Consulting heet voortaan delaware

Het bedrijf dat de afgelopen vijftien jaar bekendstond als Delaware Consulting werd omgedoopt tot ‘delaware’. De nieuwe naam moet delaware’s bredere portfolio en uitbreiding over de value chain reflecteren. De kleine d in de naam moet dan weer een minimalistische toets voorstellen die in het verlengde ligt van delaware’s principes rond ‘agile’ denken en handelen.

EU implementeert asset management-oplossingen van Phi Data

Phi Data heeft een aanbesteding gewonnen die uitging van vier Europese instanties: het secretariaat-generaal van de Raad, het Hof van Justitie van de Europese Unie, de Europese Rekenkamer en het European University Institute. Voorwerp van de opdracht is de implementatie van een nieuw systeem voor asset management.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.