Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Panasonic verwerft controlemeerderheid in Zetes

De Belgische mededingingsautoriteit heeft de overname goedgekeurd van een meerderheid van de aandelen in Zetes Industries door Panasonic Corporation. Dit akkoord is een van de laatste opschortende voorwaarden om de overeenkomsten te voltrekken die gesloten werden op 22 december 2016 met betrekking tot de verwerving door Panasonic van alle aandelen in Zephir Corporation (een holding die eigenaar is van 23,70% van de uitgegeven aandelen in Zetes), alsook 24,67% van de aandelen in Zetes aangehouden door Cobepa en de aandelen in Zetes die in handen zijn van enkele individuele aandeelhouders.

Transportsector volgt de weg van de groei

Dat is de bevinding die de Nederlandse bank ABN AMRO in een rapport optekent. Volgens het rapport daalde de omzet van alle bedrijven die in de transportsector actief zijn in 2016 met 0,3%. De vrachtvolumes gaven vorig jaar een positiever beeld en stegen met 2,3%.

DHL Supply Chain LSHC sluit partnership met Boehringer Ingelheim & Chiesi

DHL Supply Chain Life Sciences & Healthcare, de strategische divisie van DHL Supply Chain, die logistieke oplossingen biedt voor de life sciences & healthcare (LSHC) sector, sluit nieuwe partnerships met de farmaceutische bedrijven Boehringer Ingelheim en Chiesi.

Alibaba.com neemt Kuehne + Nagel in de arm

Kuehne + Nagel heeft een intentieovereenkomst gesloten met Alibaba.com, de B2B-tak van Alibaba Group, om op wereldschaal logistieke diensten te verlenen aan B2B-klanten van de Chinese e-commercereus. Alibaba.com maakt op zijn site al sinds een jaar gebruik van KN FreightNet, de digitale oplossing van Kuehne + Nagel.

Rickmers Maritime gooit handdoek in de ring

Het in Singapore gevestigde scheepsfonds gaat in vereffening na maandenlange onderhandelingen met zijn geldschieters en schuldeisers. Zij zijn er niet in geslaagd een consensus te bereiken voor een afwaardering van hun belegging, wat de weg belemmert voor de broodnodige nieuwe financiële injecties van investeerders.

Crown breidt WP 3000-serie elektrische pallettrucks uit

Nieuwkomer is de WP 3010. Met een gewicht vanaf 279 kg (excl. batterij) en een hefvermogen tot 1,6 ton is de nieuwe truck een lichtere aanvulling op de WP 3000-serie. Duurzame stalen afdekpanelen moeten de truck tegen zware werkomgevingen wapenen, terwijl de compacte afmetingen er dan weer voor zorgen dat de pallettruck gemakkelijk kan manoeuvreren in krappe ruimten.

Montea levert twee nieuwbouwprojecten op Brussels Airport

Beide projecten kaderen binnen het groeiplan “2040” van The Brussels Airport Company, dat de logistieke keten op de luchthaven efficiënter wil maken door toekomstige groei te accommoderen en oude gebouwen te vervangen door een moderne, energiezuinige infrastructuur.

Zalando test levering met geolocatie in België

Zalando is in Brussel, Gent en Antwerpen samen met de Belgische startup Parcify gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes. Klanten die aan de test deelnemen, kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje moet worden geleverd. Maar in plaats van thuis te moeten wachten, kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen.

Assmann Büromöbel verhoogt productiviteit met ZetesMedea Voice Picking

Assmann Büromöbel is een traditioneel, middelgroot familiebedrijf dat in het hoofdkantoor in het Oost-Vlaamse Melle dagelijks zo’n 2000 meubelstukken produceert. Het picken van meubelonderdelen is cruciaal voor de meubelproducent. Elke dag picken twee ploegen van maximaal zeven pickers zo’n 4500 losse onderdelen, die vervolgens geassembleerd worden tot bureaus, opbergconcepten, dockingsystemen, scheidingswanden of bedrijfsloungemeubels.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

(advertorial) Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.