Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Veiligheidsfunctie van Volvo Trucks helpt afstand tussen trucks te houden

Ongevallen waarbij een voertuig achter op een ander voertuig rijdt, maken momenteel ongeveer 20% uit van alle ernstige aanrijdingen met trucks. Volvo Trucks ontwikkelde daarom Distance Alert, een veiligheidsfunctie waarmee truckchauffeurs een veilige afstand tot hun voorligger kunnen houden en zo kritieke situaties kunnen voorkomen.

Lange en zware voertuigen blijven verboden in Brussel

UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers, betreurt het dat een uitkomst in het dossier van de LZV’s (lange en zware voertuigen) in Brussel niet meer voor deze legislatuur zal zijn. LZV’s blijven momenteel dan ook verboden op het Brusselse grondgebied, waaronder ook een stukje van de Brusselse ring valt.

Contargo neemt eerste van zes e-trucks voor containertransport in gebruik

Onlangs leverde de Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF de eerste trekker met e-motor aan Rhenus Trucking. Rhenus stelt die truck en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant, containerbedrijf Contargo. De eerste e-truck in de vloot wordt door DIT Duisburg Intermodal Terminal ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers.

Iptor kondigt Versie 11 van DC1 en IP1 aan

Iptor’s ERP-oplossingen DC1 en IP1 zijn platformen voor respectievelijk de distributiesector en de uitgeverssector. Versie 11 moet zowel een echte cloud-oplossing als rijke functionaliteit in één bieden. De nieuwe versie voorziet eenvoudige migratiepaden naar de cloud via zijn ingebouwde connectiviteit en AI-mogelijkheden.

H.Essers rijdt duurzaam met nieuwe LNG-trucks

Nu de minder vervuilende brandstof LNG (liquified natural gas) steeds beter verkrijgbaar is, besloot logistiek dienstverlener H.Essers te investeren in de aankoop van een eerste reeks LNG-trucks. Daarvoor klopte het aan bij vrachtwagen- en bestelbusfabrikant Iveco, die de sleutels van vijf Stralis NP-trucks overhandigde.

Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek. In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie.

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.

De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf

(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.

Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen

Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.