Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Phi Data komt onder de vleugels van Simac

Het Nederlandse technologiebedrijf Simac heeft een meerderheid van de aandelen verworven van ICT-bedrijf Phi Data. Het Belgische bedrijf wordt toegevoegd aan de Simac-groep, maar zal zelfstandig blijven opereren voor het leveren van Smart Edge-oplossingen ter verbetering van bedrijfsprocessen.

DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven.

Stefan Kleijngeld vervoegt directie Inther Group

System integrator Inther Group uit het Nederlandse Venray heeft zijn directieteam versterkt met Stefan Kleijngeld. Naast CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen, die vooral de strategische en commercieel gerelateerde activiteiten voor hun rekening gaan nemen, is Stefan Kleijngeld voortaan als managing director verantwoordelijk voor de strategische en proces/organisatorische activiteiten.

Overeenkomst Stef Groep en Nagel Groep is een feit

Stef, gespecialiseerd in geconditioneerde transport- en logistieke diensten, en Nagel Groep, gespecialiseerd in voedingslogistiek, hebben op 31 december 2020 hun overeenkomst afgerond voor de overname door Stef van de activiteiten van de Nagel-groep in Italië en België.

ICT Group versterkt met overname Yellowstar positie in logistiek en industrie

Eind december 2020 kondigde ICT Group aan dat het 100% van de aandelen van softwareleverancier Yellowstar overneemt. De transactie wordt deze maand afgerond. Yellowstar levert webgebaseerde oplossingen die real-time inzicht, toegang en controle bieden in de supply chain.

Savoye maakt met Jivaro Print gepersonaliseerde verzenddozen mogelijk

Savoye, leverancier van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een volledig geïntegreerde printmodule toegevoegd aan zijn gamma Jivaro-verpakkingsmachines. Niet alleen passen de Jivaro-verpakkingsmachines de hoogte van de verzenddozen aan de inhoud aan.

NxtPort gaat internationaal

Nxtport werd in 2016 in het leven geroepen met als missie transparantie te brengen in de supply chain dankzij een neutraal data sharing platform. Het betreft een open dataplatform waarin lokale applicatieontwikkelaars hun eigen logistieke oplossingen kunnen uitwerken.

Sivafrost verdubbelt opslagcapaciteit in vrieshuis met Dematic

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, heeft het nieuwe hoogbouwvrieshuis van logistiek dienstverlener Sivafrost in Dendermonde geautomatiseerd. De keuze viel op Dematic omdat zij op het bestaande terrein een verdubbeling van de opslagcapaciteit konden realiseren, waardoor Sivafrost zijn opslagcapaciteit naar 30.000 pallets kon optrekken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.