Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

SAS Cargo integreert Cargo Portal platform van Unisys in digitaal aanbod

SAS Cargo Group en IT-bedrijf Unisys Corporation hebben hun jarenlange partnership uitgebreid. Concreet houdt dat in dat de luchtvaartmaatschappij voortaan haar luchtvrachtdiensten ook via het Cargo Portal-platform van Unisys aanbiedt. Cargo Portal is een populair boekingsportaal voor luchtvracht via verschillende maatschappijen.

Savoye sluit strategisch partnership met Scott

Savoye, een wereldwijde speler op het vlak van opslag en materials handling systemen, kondigt een strategische alliantie aan met Scott Technology, gespecialiseerd in de ontwikkeling van geautomatiseerde- en robotoplossingen. Door de samenwerking zal het Nieuw-Zeelandse Scott zijn aanbod in materials handling en intralogistieke systemen kunnen uitbreiden met o.a.

Spoorverbinding tussen Liège Trilogiport en China volledig operationeel

Op 8 december 2020 verwelkomde Liège Trilogiport de eerste trein die rechtstreeks uit Yiwu kwam, een stad in de provincie Zheijang in het oosten van China. Daarmee is de spoorverbinding tussen het multimodale platform Liège Trilogiport en China volledig operationeel.

Capaciteit van wegtransport op de Europese spotmarkt stijgt terwijl de prijzen dalen

Het wegtransport steeg in november 2020 met 16,8%, in vergelijking met de maand ervoor. De index van de Europese spotmarkt staat nu op 102,8 punten. In vergelijking met november 2019, is er momenteel minder capaciteit beschikbaar op de markt (-19,6%).

Ravas stelt nieuwe versie van WeightsApp voor

Ravas, gespecialiseerd in mobiele weegoplossingen, zorgde onlangs voor een update van de Ravas WeightsApp, een app om slimmer te werken met een mobiel weegsysteem. Deze nieuwe en verbeterde versie is nu beschikbaar voor download. In magazijnen komt het wel vaker voor dat de indicator van het mobiele weegsysteem te ver van de medewerker verwijderd is om deze direct te kunnen aflezen.

Europese tak van ArcelorMittal implementeert Oracle Transportation Management Cloud

Staal- en mijnbouwgigant ArcelorMittal gaat de logistieke bedrijfsprocessen van zijn grootste Europese tak, ArcelorMittal Europe - Flat Products, transformeren met Oracle Transportation Management Cloud. In kader van het project zullen de staalfabrieken van het bedrijf in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Polen voortaan werken met één enkel transportmanagementsysteem dat alle aspecten van de logistieke bedrijfsprocessen omvat: logistieke netwerkmodellering, tactische planning, logistiek orderbeheer, transportplanning, uitvoering en zichtbaarheid, beheer van transportevenementen, vrachtafhandeling en bedrijfsanalyse.

Siemens introduceert decentraal aandrijfsysteem voor transportbanden

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem dat specifiek ontworpen is voor horizontale transportbandtoepassingen. Het aandrijfsysteem omvat een motor, frequentieomvormer en aandrijving in één eenheid en wordt aangeboden in twee versies: wandgemonteerd en motorgemonteerd.

Van Moer Logistics ondersteunt diverse logistieke diensten met nieuw WMS

Sinds medio oktober stroomlijnt Van Moer Logistics de complexe flows van twee van zijn klanten met een nieuwe warehouse management oplossing. Na een succesvol implementatietraject bij Transmare in juli, worden nu ook de processen van Overstock Garden beheerd met het WMS van Elevate-IT uit Kontich, partner van Boltrics Professionals.

Productvisualisatie kan kwaliteit van picking met 20% verhogen

Bijna de helft van alle magazijnkosten zijn toe te schrijven aan de orderpicking. Fouten tijdens de picking kunnen die kosten nog eens opdrijven. Daarom streeft pick-by-vision-provider Picavi ernaar het orderverzamelen te verbeteren met een gebruikersinterface die is afgestemd op de behoeften van de gebruiker.

Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren

Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.