Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

De Opslagexpert 2022

De nieuwe Opslagexpert 2022 van BITO, die meer dan 5000 producten voor uw magazijninrichting bevat, kan u nu online doorbladeren op de BITO-website. De wereld van de magazijninrichting bevat zoveel producten om uw opslagruimte in te richten dat je al eens iets over het hoofd ziet.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

Veel bedrijven ondervinden problemen bij het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

Trafuco onder de vleugels van Altrea Logistics

Marc Van den Broeck en Down2Earth hebben hun aandelen in Trafuco overgedragen aan de Limburgse groep Altrea Logistics. Het tanktransportbedrijf uit Schelle zal als een onafhankelijke eenheid zijn eigen koers blijven varen. Synergieën met de andere onderdelen van de groep moeten de weg effenen naar verdere groei.

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd.

Arteco - Mitigating Risk with Ahlers smart data simulations for coolant products

Arteco develops and manufactures quality antifreeze coolants and heat transfer fluids for automotive and industrial applications. They offer innovative, competitive, and efficient aqueous solutions to provide optimized thermal heat transfer and corrosion protection for cooling systems.

Nieuwe organisatiestructuur voor Dematic in EMEA

Sinds 1 januari 2022 is bij Dematic een nieuwe organisatiestructuur van kracht voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Daarmee reageert de leverancier van automatiseringstechnologie op de toenemende vraag naar intralogistieke oplossingen, mede als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.