DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Stefaan Van Driessche vervoegt raad van bestuur VIL

Stefaan Van Driessche, manager EDC bij Barry-Callebaut, is verkozen als nieuwe bestuurder bij VIL. Daarmee neemt hij het mandaat over van Wouter De Geest (BASF), dat vacant was.

Europese bedrijven stellen veiligheid van nieuwe technologie in vraag

Uit het recente onderzoeksrapport van Thales, ‘Thales Data Threat Rapport 2019 - Europa-editie’, blijkt dat meer dan 84% van de Europese organisaties gebruikmaakt van digitale transformatietechnologieën zoals cloud, big data, mobiele betalingen, sociale media, containers, blockchain en Internet of Things (IoT), of is van plan om dat te gaan doen.

Ridder Data Systems en Smart Production Solutions integreren software voor de werkvloer

Met hun nieuwe partnership willen beide bedrijven inspelen op een toekomst waarin steeds meer ‘expert’ applicaties ontstaan: specifieke applicaties die als geïntegreerd onderdeel van een totaaloplossing bepaalde bedrijfsprocessen van begin tot eind ondersteunen.

ART4L lanceert Smartpick SDK voor handenvrije interface in logistiek

Het Gentse ART4L is sinds 2014 actief in handenvrije logistieke toepassingen gebaseerd op augmented reality technieken. De techniek is geïntegreerd met herkenning en IOT-toepassingen zoals positionering. De toepassingen worden vooral gebruikt in magazijntoepassingen voor wegzet, picking, sorteren en consolideren, voornamelijk in legbord- en flowrack-gebieden.

Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’

Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).

Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in

Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.

Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld

Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer

NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.