DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces. De belangrijkste conclusies:

Uit de e-shopper barometer blijkt dat 15% van de e-shoppers minder dan twee jaar geleden een eerste online aankoop plaatste. Deze relatief kleine, maar belangrijke groep koestert in vergelijking met ‘oudere’ online shoppers hoge verwachtingen. Ze zijn ook echt op zoek naar een eenvoudige online shoppingervaring. Bovendien zijn ze erg actief op sociale media, waarderen ze getrouwheidsprogramma’s, schrikken ze er niet voor terug om hun bestellingen terug te sturen en hechten ze belang aan de beveiliging van hun betalingen en persoonlijke gegevens. Aangezien bijna de helft van deze ‘nieuwe’ kopers heavy buyers zijn, zijn ze een goede aanwijzing van wat leeft binnen de volledige e-commercemarkt.
 
Terwijl 90% van alle e-shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreekt, keert 41% terug naar het winkelmandje om de bestelling af te ronden, toont de barometer aan. Daarnaast is het aantal retours het voorbije jaar verdubbeld van 5 naar 10%. Die online shoppinggewoontes zijn in zekere zin vergelijkbaar met het aflopen van fysieke etalages (window shopping). Voor webshops liggen hier kansen om met de consument in dialoog te gaan, wat tot een betere e-shoppingervaring moet leiden.
 
Ook blijkt ongeveer 58% van alle e-shoppers (+6% ten opzichte van 2016) op een buitenlandse website te kopen. Van alle aankopen die cross- border shoppers doen, wordt 1 op 5 via een website in het buitenland geplaatst. In de meeste gevallen kiezen e-shoppers dan voor websites uit de buurlanden of voor Chinese websites voor merken of deals die lokaal niet beschikbaar zijn. Van alle e-shoppers die nog nooit iets op een buitenlandse website kochten, overweegt 1 op 3 dat binnenkort
wel te doen.
 
Nog een conclusie is dat m(obile)-commerce blijft groeien. Zo gebruikt 46% van de e-shoppers een smartphone om online te winkelen (+11% ten opzichte van 2016). Dat is zeker het geval voor heavy buyers en de millennials, die actiever dan ooit zijn op sociale media. Shoppen via mobiele toestellen biedt e-tailers dus eindeloze mogelijkheden: van het ontwikkelen van specifieke apps over het bouwen aan een positief online imago tot adverteren op de sociale media.
 
En last but not least, blijkt het leveringsbedrijf erg belangrijk voor online consumenten. Zo vindt 72% van alle e-shoppers het belangrijk dat ze op het moment van de aankoop weten wie de levering zal verzorgen. Dat verlangen kan geïnspireerd zijn op een positieve of een negatieve eerdere ervaring, maar veel e-shoppers vinden het ook gewoon geruststellend dat ze weten wie hun bestelling zal bezorgen. Klanten de keuze bieden tussen verschillende koerierdiensten, kan de beslissing tot aankoop stimuleren en voor een grotere tevredenheid zorgen.
 
Het onderzoek

Het onderzoek voor de e-shopper barometer werd uitgevoerd door Kantar TNS tussen 30 mei en 12 juli 2018. In 21 Europese landen (Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) werden 24.328 personen bevraagd.
Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en plaatsten en ontvingen minstens één online bestelling van goederen sinds januari 2018.

Recente nieuwsberichten

Booming business bij Witron en Interroll

Er waait al een tijdje een gunstige wind door de wereld van warehouse-automatisering. Getuige daarvan nieuwe aankondigingen deze week van zowel Witron als Interroll. Zo ontving Interroll een vervolgorder van een Zuid-Koreaans e-commercebedrijf dat in 2017 en 2018 al een beroep deed op de aanbieder van material handling oplossingen.

Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in

Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.

WDP en VIB Vermögen breiden samen uit in Duitsland

Vastgoedspecialisten WDP en VIB Vermögen hebben een intentieovereenkomst getekend om samen hun respectieve logistieke vastgoedportefeuille in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg uit te breiden. Door die samenwerking willen beide partners hun klanten een bredere geografische spreiding aanbieden.

KU Leuven opent Labo Logistieke Technologie op Technologiecampus Gent

Eind vorige week huldigde KU Leuven op Technologiecampus Gent een nieuw lab voor logistieke technologie in. Het doel is bestaande logistieke processen te verbeteren en nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Compass Customs wordt Gaston Schul Customs

Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.

Planzer realiseert betere traceerbaarheid met handhelds van Panasonic

Voor Planzer Transport AG, een Zwitsers logistiek familiebedrijf met 59 locaties in eigen land en 9 buitenlandse vestigingen, is de traceerbaarheid van goederen tijdens het transport erg belangrijk. Om de status van zendingen te actualiseren kan het bedrijf niet meer zonder zijn mobiele apparaten, die het niet alleen inzet bij nationaal transport en temperatuurgecontroleerd transport volgens de GDP-richtlijnen, maar ook gebruikt bij pakket- en nachttransport.

Coop vertrouwt voor uitbreiding opnieuw in Witron

Sinds 2014 levert de Noorse supermarktketen Coop vanuit zijn 52.000m² grote centrale distributiecentrum in Oslo 17.000 verschillende droge, verse en bevroren producten aan 1.200 winkels in heel Noorwegen, gaande van grote drukke supermarkten in de stedelijke gebieden tot heel kleine winkels in het uiterste noorden, op 2000 km afstand van het dc.

Manhattan Associates leidt opnieuw in Gartner’s Magic Quadrant voor WMS

Manhattan Associates is voor de elfde opeenvolgende keer door Gartner uitgeroepen tot een leider in het Magic Quadrant voor warehouse management systems (WMS). De softwareleverancier is er opnieuw het hoogst gepositioneerd voor ‘completeness of vision’ en ‘ability to execute’.

UniCarriers brengt nieuwe lage orderverzameltruck op de markt

Vooruitlopend op de lancering van zijn nieuwe O-serie orderverzameltrucks, introduceert UniCarriers nu al de lage orderpicker, het eerste model uit de nieuwe productlijn. Een van de opvallendste kenmerken van de nieuwe lage orderverzamelaars is de Instant Launch-technologie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.