D’Ieteren
D’Ieteren vertrouwt op Dalosy voor vernieuwing op vlak van auto-ID
Dankzij D’Ieteren kunnen de dealers van de Volkswagen-groep rekenen op een snelle levering van onderdelen. Om de uitstekende service op peil te houden, was een nieuw backendsysteem nodig. Die switch vereiste moderne scanapparatuur die naadloos aansluit op de nieuwe software. “Dalosy hielp ons vakkundig bij de vervanging en uitbreiding van de hardware, met de juiste scanners en printers. Daarmee hebben we de operationele efficiëntie sterk kunnen verhogen”, vertelt Filip De Wit, Logistics IT support manager.
D’Ieteren is de exclusieve verdeler van alle Volkswagen-merken in België. Naast Volkswagen importeert en verdeelt het bedrijf Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Porsche. Terwijl het administratieve centrum zich in het hart van Brussel situeert, vinden de logistieke activiteiten in Kortenberg plaats. Die site stockeert niet enkel nieuwe wagens, ook de invoer en verdeling van alle onderdelen voor de dealers gebeurt van daaruit.
De logistiek achter de onderdelen
Vanuit het 44.000 vierkante meter grote onderdelenmagazijn bevoorraadt D’Ieteren zo’n 300 Belgische dealers. Het magazijn herbergt om en bij de 100.000 SKU’s (stock keeping units), zodat klanten nooit lang op de nodige onderdelen hoeven te wachten.
Onderdelen die voor vijf uur ’s middags zijn besteld, ontvangt de dealer voor zeven uur ’s ochtends. Grote en strategisch gelegen dealers krijgen in de vroege middag ook hun bestellingen die voor tien uur ’s ochtends zijn geplaatst. Kleinere dealers die voor die tijd dringende orders hebben geplaatst, kunnen die daar ophalen. Voor frequent gebruikte wisselstukken – zoals oliefilters en bepaalde lampjes – stuurt D’Ieteren zelf de herbevoorrading aan.
Alle grotere stukken die met dezelfde vrachtwagen vertrekken, verzamelt D’Ieteren samen in een ronde. Om de loopafstanden te beperken, worden kleinere stukken gepickt op basis van zonepicking. Die orders verzamelt D’Ieteren batchgewijs in orderverzamelbakken op een pickkar. Die gaan dan via een transportband naar zes sorteereilanden. Daar neemt een operator de stukken, scant ze en plaatst via een put-to-light-systeem in een stelling met 72 orderbakken, waarbij elke bak een dealer vertegenwoordigt.
Nieuwe software vraagt nieuwe scanners
Omdat het achterliggende backendsysteem sterk verouderd was, besloot D’Ieteren om Microsoft Dynamics te implementeren. De oude scanners waren evenwel niet compatibel met dat systeem. “Om met Microsoft te kunnen werken, hadden we bijvoorbeeld een app nodig die draait op Android. Bovendien wilden we veel meer gaan scannen. Daar waren de oude scanners niet op voorzien”, vertelt Filip De Wit. “Het inbouwen van meer scanmomenten in combinatie met performante scanners moest het proces nog beter ondersteunen.”
Via Dalosy had D’Ieteren eerder al scanners en printers van Zebra Technologies aangekocht. “Aangezien we positieve ervaringen met de reseller hadden, was het logisch dat we ook aan hen vroegen om een voorstel te doen”, aldus Filip De Wit. “Eerst hebben we een grondige analyse uitgevoerd om te bepalen welke hardware precies nodig was. Op basis daarvan werd naar een tiental leveranciers een ‘request for proposal’ (RFP) uitgestuurd. Zes van hen mochten hun visie komen belichten. We hebben hen allemaal een eerlijke kans gegeven, maar uiteindelijk voelden we ons toch het best bij Dalosy. Dat we al hadden samengewerkt, was natuurlijk mooi meegenomen.”
Uitgekiende combinatie van technologieën
Dalosy stelde D’Ieteren verschillende scanners voor, naargelang de toepassing. De meeste zijn robuuste TC8000 terminals van Zebra. Daarnaast gebruikt D’Ieteren de C-One van Coppernic met RFID-lezer om de tags van orderverzamelbakken uit te lezen. Verder heeft het bedrijf enkele ‘domme’ scanners die barcodes in tekst omzetten. Voor de sorteereilanden kwamen er tafelscanners die de QR-codes die daar nu worden gebruikt, kunnen lezen.
Om de continuïteit van het scanningproces te garanderen, werd het aantal wifistations in het magazijn opgetrokken van twintig naar meer dan tachtig. Zij zorgen vandaag voor een optimale wifidekking. De nieuwe manier van werken vereiste ook veel meer (mobiele) printers. Die zijn draagbaar en maken het mogelijk meteen op de juiste plaats in het proces etiketten af te drukken. Ook het leveren, configureren en het latere beheer van het nieuwe wifinetwerk en het leveren van de beste ‘on spot printers’ voor het inbound- en outboundproces liet D’Ieteren aan Dalosy over.
Betere controle over activiteiten
Toen het softwareproject vertraging opliep, besloot D’Ieteren samen met Dalosy alvast van wal te steken met de nieuwe hardware. “Onze oude scanners waren immers dringend aan vervanging toe. Daarom hebben we Dalosy gevraagd om de nieuwe hardware eerst met de oude software te koppelen. Een extra uitdaging was dat het nieuwe wifinetwerk er nog niet was. Die hele overgangsfase was best pittig, maar dankzij die expertise van Dalosy zijn we daar wonderwel doorgekomen”, weet Filip De Wit.
Intussen is ook de nieuwe software live en begint de nieuwe manier van werken zijn vruchten af te werpen. D’Ieteren heeft nu veel meer controle over wat er in het magazijn gebeurt. Alle acties worden meteen gescand en opgeslagen. Ook de foutenlast is flink verlaagd. Dankzij het nieuwe systeem is het nu ook mogelijk om vlot te crossdocken, wat de leversnelheid ten goede komt.
“Tijdens het hele traject konden we rekenen op de expertise van Dalosy om de hobbels op het vlak van hardware weg te werken. Samen met onze partner zijn we hier en daar nog aan het finetunen”, voegt Filip De Wit eraan toe. “Het is fijn te weten dat Dalosy steeds helpt zoeken naar de beste oplossing. Toen we bijvoorbeeld op zoek waren naar een beheersoftware om scanners en printers apart te beheren, schoof Dalosy een oplossing van SOTI naar voren. Dat bleek een heel goede keuze. Dankzij die software kunnen we nu makkelijk updates en controles vanop afstand uitvoeren.”
Daarnaast heeft D’Ieteren samen met Dalosy een oplossing bedacht om de schade aan scanners in te dijken. “Vroeger werd er heel onzorgvuldig omgesprongen met scanners. Dat bracht hoge kosten voor herstellingen met zich mee. Met de nieuwe hardware wilden we het anders aanpakken. Daarom hebben we nu iedereen zijn eigen scanner en een sleutel gegeven. Die scanner kunnen ze via een riempje vastmaken in het rek. Nu is er nagenoeg geen schade meer aan onze scanners”, klinkt het.
Quote
“Dankzij Dalosy hebben we nu veel meer controle over wat er in ons magazijn gebeurt.”
Filip De Wit, Logistics IT support manager, bij D’Ieteren