DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce
DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen. Door de internationale uitrol van Monta’s logistieke diensten zou DHL beter kunnen inspelen op de specifieke behoeften van kmo’s en kleinere webshops en wil Monta zijn snelgroeiende klanten beter kunnen bedienen.
Monta, met 1000 medewerkers en 14 fulfilmentvestigingen, verwerkte in 2021 12 miljoen e-commerce-orders en realiseerde een jaaromzet van 100 miljoen euro. Het bedrijf ondersteunt momenteel ongeveer 1500 kleine en middelgrote webshops en e-sellers met een reeks op software gebaseerde fulfilmentdiensten en software voor magazijnbeheer. Daarbij past het geavanceerde technologieën zoals AI, Data Science en collaboratieve robotica toe.
DHL zal naar eigen zeggen vasthouden aan de huidige mogelijkheden, expertise en cultuur van Monta en deze verder ontwikkelen zodat DHL in het snelgroeiende e-commercesegment klantgerichte oplossingen kan aanbieden.
Monta wil zijn bedrijfsmodel ook buiten Nederland uitrollen zodat Monta-klanten ook internationaal kunnen uitbreiden. Het bedrijf zette recent de eerste stappen over de grens, wat bij diverse klanten al in internationale groei zou hebben geresulteerd. De huidige transactie moet die ontwikkeling verder versnellen.
De overeenkomst is onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten.
Foto: Leonard Aerts, chief customer officer DHL Supply Chain EMEA, en Edwin van der Ham, eigenaar en CEO van Monta.