"Deze industrie zit boordevol nieuwe en opkomende technologieën die ontworpen zijn om bedrijven te helpen bij het oplossen van nieuwe, complexe uitdagingen."
Dee Cusack, CTO en EVP van wereldwijde producten en oplossingen, Dematic
De eisen van e-commerce nemen snel toe en consumenten verwachten steeds kortere levertijden, terwijl het aantal aangepaste bestellingen snel toeneemt. Hoe zou u de technologische mogelijkheden omschrijven die een geautomatiseerde logistieke faciliteit vandaag de dag nodig heeft om aan deze eisen te voldoen en ervoor te zorgen dat deze optimaal gepositioneerd is voor de toekomst?
Dee Cusack: Dematic's klanten worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen op het vlak van fulfillment die veroorzaakt worden door e-commerce, toenemende bestelvolumes, dynamisch veranderende bevoorradingskanalen en -eisen, de verwachting van de consument dat bestellingen binnen 2 uur geleverd moeten worden, onderbrekingen in de bevoorrading, onderbrekingen in de havens, tekorten aan vrachtwagens en tekorten aan arbeidskrachten. De pandemie heeft deze uitdagingen in een stroomversnelling gebracht en ze blijven een integraal onderdeel van het nieuwe normaal.
Het oplossen van deze uitdagingen vertegenwoordigt een grote marktopportuniteit die een belangrijk onderdeel vormt van Dematic's groeistrategie. In deze context moeten oplossingen aanpasbaar zijn aan veranderende productprofielen, fulfillmentvereisten en capaciteitsbeperkingen, en naadloos samenwerken met andere oplossingen binnen het ecosysteem van een bedrijf. En deze oplossingen moeten zorgvuldig ontworpen systemen zijn met een grote afhankelijkheid van cloud software, kunstmatige intelligentie en reinforcement learning, robotica en hoogpresterende mechatronica binnen gedefinieerde architecturen om de noodzakelijke prestatieoptimalisatie te bereiken.
Hoe zou je de logistieke sector op dit moment omschrijven?
Cusack: De supply chain en logistieke sector is erg opwindend voor iedereen die gedreven wordt door innovatie en technologie. Deze industrie zit boordevol nieuwe en opkomende technologieën die ontworpen zijn om bedrijven te helpen bij het aangaan van nieuwe, complexe uitdagingen die het gevolg zijn van hogere verwachtingen van klanten, meer keuzemogelijkheden voor klanten en complexere, onderling verbonden toeleveringsketens. Dematic begrijpt dat om waarde te creëren voor onze klanten in de huidige omgeving en in de toekomst, de focus moet liggen op optimalisatie, aanpassingsvermogen en voorspelbaarheid, allemaal gedreven door intelligentere systemen. Dematic bouwt softwaresystemen van de volgende generatie die de volledige distributietoevoerketen voor onze klanten verbinden en maakt gebruik van geavanceerde data-analyse, kunstmatige intelligentie en machine learning om de inzichten te verschaffen die betere besluitvorming en uiteindelijk systeemautonomie ondersteunen. Daarnaast zal Dematic een leider blijven in automatiseringsoplossingen - inclusief flexibele automatiseringsoplossingen zoals autonome mobiele robots (AMR's). Deze automatiseringsoplossingen, in combinatie met onze innovatieve softwareoplossingen, stellen ons in staat om de ultieme optimalisatie en efficiëntie voor onze klanten te realiseren, zowel binnen de vier muren van het magazijn als in hun gehele supply chain ecosysteem.
Zijn AI, machine learning, Big Data en digital twins ingeburgerd in de markt of moeten deze technologieën nog evolueren om te voldoen aan de magazijndromen van de toekomst?
Cusack: Zoals elke technologie evolueert deze voortdurend en dat zal zo blijven. Dematic's uiteindelijke visie is het leveren van de autonome toeleveringsketen. En om die visie waar te maken, zullen we in de hele toeleveringsketen sterk moeten vertrouwen op systeemautonomie aangedreven door AI en ML. Bedrijven worstelen tegenwoordig met gegevensbeheer en gegevens zijn het levensbloed van AI en ML. Oplossingen voor de toeleveringsketen moeten zich blijven ontwikkelen om meer onderling verbonden te zijn, zodat ze de voordelen van gegevens die leiden tot autonomie kunnen benutten. Hoewel deze technologieën dus al een tijdje bestaan, zijn leveranciers van oplossingen voor de toeleveringsketen niet in staat geweest om alle knooppunten binnen de toeleveringsketen zodanig met elkaar te verbinden dat ze echte efficiëntie kunnen orkestreren in wat zeer complexe omgevingen zijn.
Hoe ziet het grotere plaatje eruit in termen van technologieën, oplossingen en diensten die op de planning staan om Dematic warehouse logistics naar een hoger niveau te tillen?
Cusack: Binnen het magazijn richt onze routekaart zich op het verhogen van gegevens om geautomatiseerde optimalisatie van magazijnactiviteiten mogelijk te maken. Er is zoveel data die gebruikt zou kunnen worden in het magazijn, maar veel daarvan wordt vandaag de dag niet gebruikt. Het verhogen van deze data, het inzichtelijk maken van data voor onze klanten en het toepassen van AI & ML mogelijkheden om deze data te benutten zijn essentieel om de efficiëntie binnen het magazijn te verhogen.
Als we buiten het magazijn kijken, wordt de aanpak ook ingebed in gegevens. Het is de bedoeling om te beginnen met het verbinden van de toeleveringsketen van een organisatie met al hun gegevens, die gegevens naar een hoger niveau te tillen, zichtbaarheid in die gegevens te creëren en de organisatie in staat te stellen beslissingen te nemen op basis van die gegevens via een controletoren, wat een verbonden dashboard is van belangrijke bedrijfsgegevens in de toeleveringsketen van een klant. Zodra een organisatie gegevens in de eigen toeleveringsketen heeft gekoppeld en daarop acteert, beginnen we datapunten te koppelen aan de upstream- en downstreampartners en klanten van de klant. We kunnen nu gegevens van deze partners gebruiken om een nog beter inzicht te krijgen in hoe beslissingen de efficiëntie in de toeleveringsketen van begin tot eind kunnen verbeteren, mogelijk via meerdere controletorens.
De samenwerking tussen Dematic en Google Cloud: Waar staat dat nu? Wat zijn de voordelen in termen van de softwareoplossingen in uw portfolio en de voordelen voor de consument?
Cusack: Dit partnerschap is essentieel voor het leveren van bedrijfsresultaten voor onze klanten met snelheid en schaalbaarheid. Het stelt Dematic in staat oplossingen te leveren aan onze klanten om hun toeleveringsketen te optimaliseren buiten de vier muren van hun faciliteit om verstoringen van de toeleveringsketen te beperken voordat ze zich voordoen.
Dematic migreert software naar de cloud en introduceert geavanceerde technologie om de supply chain van klanten te verbeteren. Software die wordt ingezet op Google Cloud stelt klanten in staat om data-inzichten te benutten voor verhoogde operationele efficiëntie, nauwkeurigheid van planning, arbeidsoptimalisatiestrategieën en voorraadbeheer. De softwareoplossingen van Dematic zullen naadloos samenwerken en met elkaar in verbinding staan voor meer business intelligence en datagestuurde inzichten om aan de eisen van de klant te voldoen. De verbinding met het hele ecosysteem zal Dematic in staat stellen om leveringen en fulfillment te optimaliseren en verstoringen te voorkomen voordat deze van invloed zijn op het bedrijf en de druk te verlichten.