De toekomst van intelligente bedrijfsapplicaties
IDC doet tien voorspellingen voor de komende vijf jaar

Mickey North Rizza, group vice president Enterprise Software bij IDC: “Voor een stuk kan de transitie op een vrij natuurlijke manier verlopen. ERP-leveranciers zullen immers steeds meer AI in hun workflows integreren. Dat is de snelste en makkelijkste manier om alvast te begrijpen hoe de technologie werkt.”
De opkomst van artificiële intelligentie verandert niet alleen de manier waarop bedrijven werken, maar ook hoe ze concurreren en innoveren. IDC (International Data Corporation) publiceerde recent het rapport ‘FutureScape’, dat inzicht biedt in enkele belangrijke ontwikkelingen voor bedrijfsapplicaties. Van digitaal werken tot e-invoicing en ESG-integratie: in tien voorspellingen toont IDC aan hoe AI niet alleen processen automatiseert, maar ook nieuwe kansen creëert.
Mickey North Rizza, group vice president Enterprise Software bij IDC, merkt in elk geval een belangrijke verschuiving binnen bedrijfsapplicaties door de komst van AI. “Sinds 2023 bevinden we ons met name op het vlak van generatieve AI in de experimenterende fase, waar bedrijven AI-geoptimaliseerde applicaties en de bijhorende productiviteitsverbeteringen onder de loep nemen. We kunnen gerust spreken van een ‘Gen AI scramble’, waarbij bedrijven en landen voorop trachten te lopen in de ontwikkeling en toepassing van generatieve AI”, vertelt ze. “Stilaan zien we een verschuiving naar een systematische adoptie van AI-assistenten, -agenten en -adviseurs die workflows transformeren en medewerkers ondersteunen. Vanaf 2027 verwachten we een volwaardige AI-aangedreven bedrijfsomgeving met steeds meer autonome processen die de bedrijfsfuncties optimaliseren.”

Overzicht van de verwachte voorspellingen voor intelligente bedrijfsapplicaties
Voorspelling 1: snellere ontwikkeling van medewerkers
Tegen eind 2025 zal 35% van de organisaties de vaardigheden van hun medewerkers versneld ontwikkelen via AI. Daarbij denken we aan digitale leermogelijkheden en gepersonaliseerde trainingen met ondersteuning van AI binnen de workflow. Dat zal niet alleen de productiviteit verhogen, maar kan ook zorgen voor een betere samenwerking tussen medewerkers.
Voorspelling 2: op maat gemaakte Gen AI-oplossingen
Tegen 2026 zal 40% van de grootste bedrijven (G2000) gebruik maken van tools om hun eigen Gen AI-oplossingen te ontwikkelen binnen hun bedrijfsapplicaties. Daarbij zal AI-functionaliteit worden gepersonaliseerd op basis van interne data. Dat kan het innovatievermogen van bedrijven versnellen.
“Dat kan via low-code of no-code, of door de platformfunctionaliteit naar een hoger niveau uit te breiden”, licht Mickey North Rizza toe. “Veel bedrijven zullen daarbij een stap terug moeten zetten en hun waardepropositie opnieuw moeten definiëren om AI optimaal in hun processen te kunnen integreren. Verder zal het bij de implementatie van AI-toepassingen een uitdaging zijn om alle medewerkers mee te krijgen. Het risico bestaat immers dat ze in hun oude gewoontes terugvallen, waardoor de beschikbare technologie niet optimaal wordt gebruikt. Organisaties hebben er dan ook alle belang bij snel te leren hoe ze de technologieën optimaal kunnen benutten om zo ook hun medewerkers van de toegevoegde waarde te overtuigen.”
Voorspelling 3: nieuwe KPI’s om AI-processen te monitoren
Tegen midden 2026 zal 60% van de G2000-bedrijven nieuwe KPI’s (key performance indicators) ingevoerd hebben om AI-processen te monitoren. Die KPI’s zullen focussen op het afstemmen van AI-processen op de workflows. Door die integratie kunnen organisaties immers sneller en nauwkeuriger beslissingen nemen. De bijhorende KPI’s zullen de verbeteringen in zowel operationele efficiëntie als tevredenheid bij de medewerkers meten.
IDC verwacht dat die integratie een productiviteitsverbetering van ongeveer 45% zal opleveren. “Naarmate de KPI’s verbeteren en de automatisering vlot van de ene naar de andere stroomt, zullen medewerkers steeds meer voordeel halen uit het feit dat veel werk automatisch achter de schermen wordt uitgevoerd. Op die manier kunnen medewerkers ook effectiever worden ingeschakeld voor meer klantgerichte taken”, meent Mickey North Rizza.
Voorspelling 4: intrede van digitale assistenten
Tegen eind 2026 zal 65% van de organisaties AI-gedreven assistenten, adviseurs en agenten inzetten om medewerkers en bedrijven te ondersteunen. Dankzij die evolutie zullen ondernemingen diepere inzichten kunnen verwerven, sneller kunnen innoveren en de werkprocessen optimaliseren. Technologie-assistenten zullen daarbij vooral routinewerk automatiseren en complexe gegevens analyseren. “Bij die evolutie van AI naar een adviserend niveau is het aan de medewerkers om de gegevens kritisch te evalueren en op basis daarvan nieuwe inzichten te verwerven”, zegt Mickey North Rizza. “Dat zal hen in staat stellen sneller beter onderbouwde beslissingen te nemen.”
Neem nu de automatisering van betalingsprocessen. Normaal gezien is het aan de medewerkers om gematchte en niet-gematchte facturen te controleren. Die laatste categorie kan niet automatisch worden gekoppeld aan een inkooporder, ontvangstbon of contract binnen het ERP-systeem, waardoor de factuur niet direct kan worden verwerkt. Een digitale assistent kan de medewerker aangeven welke items gematcht zijn en klaar zijn voor verwerking. Dan hoeft de medewerker dat enkel nog te controleren en goed te keuren. Een digitale adviseur kan de medewerker inlichten over niet-gematchte facturen en, daaraan gekoppeld, mogelijke oplossingen aanreiken en assisteren bij het beoordelen en uitvoeren van de passende acties. Daarnaast kan een AI-agent er – in lijn met het beleid van de organisatie – mee voor zorgen dat het betalingsproces steeds correct verloopt.
Voorspelling 5: monolithische applicaties ontmanteld
In 2027 zal 75% van de bedrijven wereldwijd zijn monolithische applicaties ontmanteld hebben via de ‘strangler pattern’-methode. Dat betekent dat verouderde systemen geleidelijk aan worden vervangen door modulaire en AI-gestuurde systemen. Dat zal organisaties toekomstbestendiger maken, innovaties versnellen en aanpassingen aan nieuwe regelgeving vereenvoudigen.
Voorspelling 6: centrale hubs voor ESG-initiatieven
Tegen midden 2027 zal 55% van de bedrijven ERP-systemen gebruiken als centrale hubs voor ESG-initiatieven. Door ESG-doelen te verweven in operationele processen, zullen bedrijven duurzaamheidsdoelen beter kunnen meten en naleven, van ‘groene boekhouding’ tot een duurzaam leveranciersbeheer.
Voorspelling 7. ERP als motor voor waardecreatie
In 2027 zal 40% van de G2000 bedrijven hun ERP-systemen getransformeerd hebben tot ‘motoren voor waardecreatie’ met de hulp van AI en autonome agenten. Die systemen zullen niet alleen heel veel taken automatiseren, maar gebruikers ook AI-gebaseerde, contextuele inzichten bieden met het oog op betere beslissingen en een snellere probleemoplossing.
Voorspelling 8: uniforme e-invoicing en compliance-as-a-service
Tegen 2028 zal 70% van de bedrijven wereldwijd overgestapt zijn op uniforme e-invoicing en ‘compliance-as-a-service’. Door de technologische vooruitgang en nieuwe mandaten, waarbij bedrijven akkoord gaan automatisch elektronische in plaats van papieren facturen te ontvangen, wordt e-invoicing de standaard. Dat zal niet alleen de compliance verhogen, maar ook bijdragen tot meer duurzaamheid.
Voorspelling 9: geconsolideerde bedrijfsstructuren
Tegen 2028 zal 45% van de G2000-bedrijven hun bedrijfsstructuren geoptimaliseerd hebben met behulp van AI. Daarbij zal AI organisaties helpen verschillende functies te consolideren, processen te stroomlijnen en zowel data als middelen effectiever te benutten. Dat zal resulteren in meer wendbare en resource-efficiënte ondernemingen. “Als we er via AI bijvoorbeeld in slagen het crediteuren- en het ‘procure-to-pay’-proces samen te voegen, kan dat één standaardproces binnen de financiële afdeling worden”, illustreert Mickey North Rizza.
Voorspelling 10: komst van de digitale fabriek
Tegen 2029 zal 80% van de huidige workflows geïntegreerd zijn in een geoptimaliseerde ‘digitale fabriek’. Dat leidt tot een snellere organisatie, lagere kosten en nieuwe organisatorische structuren, waarin de samenwerking tussen AI en mensen centraal staat.
Samengevat schetst IDC een toekomst waarin AI niet alleen ondersteunend is, maar fundamenteel onderdeel wordt van hoe bedrijven opereren en concurreren. “Uit cijfers van Gartner blijkt dat organisaties die AI effectief inzetten, een rendement kunnen behalen dat drie tot vijf keer zo groot is als hun investering”, aldus Mickey North Rizza. “Verder stelt een recent rapport van Accenture dat bedrijven die AI actief in meerdere afdelingen inzetten, een 25% tot 35% hogere omzetgroei realiseren dan hun sectorgenoten. Organisaties die zich tijdig aanpassen en nu hun technologieën en processen beginnen te moderniseren, kunnen dan ook een significante voorsprong behalen op bedrijven die dat uitstellen.”
Uitdagingen bij de transitie
Uiteraard gaat deze transitie wel met een aantal uitdagen gepaard. “Het komt er niet alleen op aan de juiste tools te implementeren, ook de strategie moet worden aangepast en de medewerkers moeten de nodige begeleiding en trainingen krijgen”, geeft Mickey North Rizza mee. “Change management vormt sowieso altijd een uitdaging. Uit veel van onze onderzoeken blijkt dat technologische initiatieven vaak falen door een gebrekkige coördinatie tussen IT en de verschillende bedrijfsafdelingen. Organisaties kunnen schrik hebben voor hoe AI hun structuur zal veranderen en medewerkers kunnen zich zorgen maken over hun job. Daarom is het cruciaal om hun duidelijk te maken dat AI vooral zal helpen om efficiënter te werken en meer inzichten zal opleveren.”
“Verder kan het mentaal lastig zijn om de eerste stap te zetten”, vervolgt ze. “Als het een geruststelling kan zijn: voor een stuk kan dat op een vrij natuurlijke manier. ERP-leveranciers zullen steeds meer AI in hun workflows integreren. Dat is de snelste en makkelijkste manier om alvast te begrijpen hoe de technologie werkt. Van daaruit kun je dan als organisatie naar het volgend niveau evolueren.”
Tot slot is het cruciaal dat AI-technologie zich op de juiste data baseert. “Het is in elk geval noodzakelijk dat gegevens uit verschillende bronnen, zoals HR, inkoop en verkoop in één systeem worden verzameld”, weet Mickey North Rizza. “Beschikken over zoveel mogelijk realtime data en procesdata in de hele organisatie vastleggen, vormen ongetwijfeld een van de belangrijkste succesfactoren. Wij pleiten er dan ook voor inspanningen te leveren om meer complete en holistische data te verkrijgen. Op die manier zullen bedrijven bij het trainen en ontwikkelen van AI betere resultaten kunnen realiseren. Probeer verder voor een ‘clean core’ binnen je bedrijfsapplicaties te zorgen. Vermijd dat je workflows toevoegt die zorgen voor niet-standaard of onnodig complexe processen. Het meeste kans op slagen heb je als je je bedrijfsapplicaties laat werken zoals ze ontworpen zijn, en daar dan AI aan toe te voegen om tot het volgende niveau te komen.”
TC
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.