De supply chain opschalen

Hoe supply chains en logistiek een grotere vraag aankunnen tijdens Black Friday en kerst

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent.  Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is.

nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.  Dit jaar versturen marketeers op de dag zelf in totaal 116 miljoen e-mails.   Black Friday 2022, op 25 november, zal waarschijnlijk grotere proporties aannemen dan ooit.[1]

De supply chain moet snel op deze toenemende vraag kunnen reageren.  Er moet genoeg veerkracht zijn om verstoringen het hoofd te kunnen bieden.  Logistieke managers moeten zorgen dat eindklanten regelmatig updates krijgen over hun zending en dat alles voor hen zo soepel mogelijk verloopt.
In deze whitepaper kijken we hoe fabrikanten en logistieke managers kunnen omgaan met een toenemende seizoensgebonden vraag en hun rol zo goed mogelijk kunnen uitvoeren om de eindklant een betere ervaring te bieden. 
U leest hoe ze met de juiste software voor verzending, transportbeheer en leveringsbeheer over de tools beschikken om de opbrengst incrementeel te laten groeien en hun reputatie en de loyaliteit van klanten te waarborgen.

20228199383901_shutterstock-2042952251.jpg

Een competitieve klantervaring ontwikkelen

Mensen vinden de online shopervaring nu nóg belangrijker dan ooit tevoren.  Sommige retailers hebben jarenlang gedacht dat mensen alleen maar naar de prijs keken als ze iets met korting wilden kopen.  De consument zou wel genoegen nemen met een ondermaatse klantervaring en bereid zijn om te wachten op een pakketje zolang de prijs maar goed was.
Maar de pandemie heeft voor een verschuiving gezorgd.  Mensen raakten steeds vertrouwder met online shoppen, waardoor de merkloyaliteit aanzienlijk afnam.  Sinds het begin van de pandemie heeft 75% van de consumenten een nieuwe shopervaring geprobeerd.  Zo'n 33% is van retailer gewisseld.  En de meeste consumenten zijn van plan om te blijven experimenteren².

Nu er steeds meer bedrijven deelnemen aan Black Friday en kortingen blijven bieden in de aanloop naar kerst, is een aantrekkelijke prijs niet langer genoeg om de concurrentie een stapje voor te blijven.  De klantervaring is nu meer dan ooit écht belangrijk.  En het is niet alleen de taak van teams op het gebied van marketing, digital of klantenservice om te zorgen dat deze optimaal is.  Logistiek speelt ook een cruciale rol. 

Logistieke managers moeten het volgende kunnen doen:

  • Verschillende verzendopties mogelijk maken. Voor sommige shoppers is de prijs het belangrijkst.  Anderen betalen graag meer voor een snelle bezorging of zijn bereid om te wachten als dit beter is voor het milieu.  Het is belangrijk dat retailers verschillende verzendopties aanbieden.  Dit betekent dat logistieke managers moeten zorgen dat ze zonder problemen verschillende vervoerders kunnen inzetten.  Ze kunnen dit doen door samen te werken met de juiste softwarepartner voor leveringsbeheer.
  • Beter communiceren met klanten door te zorgen dat de zending tijdens elke fase wordt gevolgd.  Zo kan de klant de verzendstatus in de gaten houden en wordt het aantal belletjes over waar een bestelling blijft aanzienlijk verminderd.
  • Zorgen dat de retailer het verzendproces in volledig beheer heeft: Als klanten een geweldige ervaring hebben gehad, vertellen ze dit vaak maar al te graag aan hun vrienden en familie.  Door de verzending volledig in beheer te houden, kunnen pakketten worden voorzien van het merk van de retailer.  Logistieke managers zorgen voor de juiste softwarepartner voor delivery management zodat het merk meer loyaliteit en een goede reputatie kan opbouwen onder eindklanten.

202281994123578_shutterstock-1916710019.jpg

Een duurzame supply chain

De groeiende populariteit van Black Friday staat buiten kijf.  Maar dat betekent niet dat consumenten niet meer op het milieu letten als ze iets met korting kopen.
Een nieuwe enquête toont aan dat twee derde van de shoppers (65%) kijkt naar de impact op het milieu voordat ze tot aankoop overgaan.  45% van de consumenten is van mening dat ze met hun aankopen voor een positieve verandering kunnen zorgen3. Een derde van de mensen geeft aan te zijn gestopt met de aanschaf van bepaalde merken of producten vanwege zorgen omtrent hun impact op het milieu4.

Retailers zullen naar alle waarschijnlijkheid verschillende duurzame producten gaan promoten om milieubewuste shoppers aan te spreken op Black Friday en in de aanloop naar kerst.  Maar kritische shoppers kijken vaak naar duurzaamheid in de volledige supply chain.
Met behulp van het volgende kunnen supply chain en logistieke managers retailers en e-commercebedrijven helpen een duurzamer aanbod te creëren:

  • Meer milieuvriendelijke verzendopties mogelijk maken. Talloze vervoerders bieden bezorging met een lagere uitstoot, wat bij veel consumenten in de smaak zal vallen.  Met behulp van de juiste software voor leveringsbeheer kunnen logistieke managers de zo essentiële inzet van deze vervoersbedrijven mogelijk maken.
  • Management informatie bieden over de huidige uitstoot. Met het juiste delivery management system kan de uitstoot binnen de volledige supply chain in kaart worden gebracht.  Dankzij feitelijke gegevens over de actuele status kunnen retailers besluiten nemen over het verbeteren van de prestaties en hun succesverhalen communiceren naar de consument.

202281994219875_shutterstock-182035283.jpg

Veerkracht om verstoringen het hoofd te bieden

In 2021 ging Black Friday gepaard met problemen in de supply chain.  De voorraad die retailers met korting konden verkopen was door deze problemen beperkt, wat ertoe leidde dat de potentiële winst flink lager uitviel.  35% van de consumenten gaf aan dat zorgen over de supply chain invloed had op hun shopgedrag.5
Bedrijven die dit jaar optimaal profiteren van de periode tussen Black Friday en de kerstdagen, zijn bedrijven die veerkracht en flexibiliteit in hun supply chains inbouwen.  Ze moeten waar mogelijk elke vorm van verstoring kunnen weerstaan.  En wanneer dat niet mogelijk is, een tijdelijke oplossing voor het probleem zien te vinden.

Om dit te kunnen realiseren, moeten logistieke managers zicht hebben op wat er in de supply chain gebeurt.  Hoewel velen een transport management system gebruiken om hun werkstromen te plannen, worden voor sommige van deze systemen standaardalgoritmen gebruikt om de aankomst van producten te berekenen.   Als alles werkt zoals het moet, is dit misschien voldoende.  Maar als niet alles volgens plan verloopt en er een onverwachte verstoring optreedt, wordt een dergelijk systeem al snel onnauwkeurig en onbetrouwbaar.  Een transport management system dat de status van elke zending bijhoudt, kan betere en nuttigere gegevens produceren.
Om onverwachte gebeurtenissen het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven echte veerkracht in hun transportnetwerk inbouwen.  Dit houdt waarschijnlijk ook in dat ze toegang moeten hebben tot meerdere vervoerders en transporteurs.  Dit maximaliseert het aantal transportopties.  Bedrijven moeten daarom toegang hebben tot software voor leverings- of transportbeheer met een groot en gevarieerd vervoerdersbestand.

202281994544178_shutterstock-252243190.jpg

Snelle retourneren

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een op de drie Black Friday-aankopen wordt geretourneerd7. En een kleine drie op de vijf consumenten koopt niet opnieuw bij een bedrijf als hun klantenervaring niet naar behoren was8.

De garantie van een goede ervaring is erg belangrijk om klanten te behouden.  Daarbij is het belangrijk dat retailers rekening houden met elk onderdeel van het klanttraject.  Het houdt niet op bij enkel de bezorging van een bestelling.  De mogelijkheid om snel, makkelijk en goedkoop een artikel te retourneren, is net zo belangrijk voor de ‘klant van vandaap ’ als de manier waarop iets wordt bezorgd.  Logistieke teams moeten voor een goed retourproces zorgen.
Digitalisatie van het retourproces werkt beter voor klanten.  Maar het is ook veel efficiënter voor magazijnen.  Door het retourproces te digitaliseren, is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.  Zo kunnen producten ook weer sneller te koop worden aangeboden.

202281994624741_shutterstock-2070373364.jpg

Conclusie: kansen optimaal benutten met nShift

Het shopseizoen tussen Black Friday en kerst biedt enorme kansen voor bedrijven.  Maar zonder een veerkrachtige supply chain wordt het voor bedrijven lastig om deze te benutten.
Logistieke teams spelen een cruciale rol als het gaat om het leveren van de beste klantervaring.  De manier waarop de verzending wordt afgehandeld, kan een impact hebben op loyaliteit en reputatie.  Dit kan leiden tot herhaalde aankopen en meer conversies.
Hiervoor hebben ze software voor leverings- en transportbeheer nodig die kan fungeren als partner voor strategische groei.  Een partner die ze helpt om snel op te schalen als de vraag toeneemt.

Met nShift is het volgende mogelijk voor klanten:

  • Toegang tot 's werelds grootste vervoerdersbestand. Stel eenvoudig contracten op en beheer de integraties met meer dan 1000 vervoerders.  Zo beschikken klanten over verschillende verzendmogelijkheden en kunnen artikelen snel overal ter wereld worden bezorgd, met indien nodig probleemloze retourneringen.
  • Gestroomlijnde processen. nShift-gebruikers kunnen automatisch de juiste vervoerder kiezen en meteen een label of documenten printen.
  • Up-to-date blijven. Dankzij realtime ‘track and trace’ en berichten blijft de leverancier op de hoogte van het verzendproces.  Daarnaast weet de klant hiermee meteen wanneer het pakketje wordt bezorgd.
  • Meer inzicht in klanten. Bekijk en beheer alle gegevens op één plek om zo betere beslissingen te nemen.
  • Het retourproces digitaliseren. Hierdoor is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.
  • Zicht op de volledige supply chain zodat ze tijdens elke fase van het proces kunnen zien waar artikelen zich bevinden.  Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om verstoringen te omzeilen.

Meer waarde voor klanten bieden

nShift is de wereldwijde leider op het gebied van leverings- en transportbeheer en een partner op het gebied van strategische groei.  We stellen onze klanten in staat om een betere klantervaring te bieden, de klanttevredenheid te verbeteren, verschillende verzendopties te bieden, nieuwe inkomstenbronnen aan te boren en duurzame verzendopties te ontwikkelen. 

nShift biedt klanten meer waarde via:
  • Incrementele inkomsten: nieuwe verkoopkansen creëren
  • Betere klantervaring: tot wel 60% minder supporttelefoontjes
  • Merkreputatie en -loyaliteit: herhaalde aankopen en aanbevelingen
  • Data-driven inzichten: nieuwe informatie over klanten verkrijgen
  • Mogelijkheden voor strategische groei: voorbereiden op de volgende stap in het groeitraject 

Kom meer te weten over hoe nShift klanten kan helpen bij de voorbereiding op Black Friday.

Recente nieuwsberichten

Colruyts foodservice-speler Solucious neemt Valfrais over

Solucious, de foodservice-specialist van Colruyt Group, heeft 100% van de aandelen van familiebedrijf Valfrais overgenomen. Valfrais is een regionale speler in de foodservice die gevestigd is in Bastenaken en levert aan professionele klanten in Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Die klanten zijn voornamelijk actief in de horecasector. Het assortiment van Valfrais bestaat dan ook uit zowel verse, ultraverse als diepvriesvoeding. Het bedrijf heeft expertise ontwikkeld in ultravers, meer bepaald in vlees via Wama Beef. Beide bedrijven zullen blijven samenwerken.

Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek

De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Optimaliseer je productieproces

(Advertorial) Een productieproces beheren, dat is niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun leveringen op tijd ontvangen, moet je verschillende productielijnen, werknemers en diverse producten efficiënt plannen. Soms moeten er ook andere factoren in overweging worden genomen, zoals allergenen.

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.