De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.

Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit

Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.

Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar

Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.

Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens

Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.

Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Calodar gaat voor digitale transformatie met SAP

Distributeur van sanitair Calodar uit Ham verdeelt al meer dan 60 jaar artikelen voor badkamers en toiletten aan retailers in de Benelux. Het assortiment van het familiebedrijf omvat duizenden artikels, gaande van badkuipen, douches en toiletten, over meubelen en kranen, tot het kleinste accessoire om dat alles te installeren.

Gratis tickets voor de S&OP Vendor Day van 13/10/2021

(Advertorial) Een onschuldige hand zal uit de inzendingen twee personen halen die een gratis ticket ontvangen ter waarde van 318 euro. Stuur een mail naar gunter.fonteyne@optimact.com met je naam, bedrijf, functie en e-mail adres.

Twintig Cases gebracht door uw collega’s supply chain managers!

Op 7 oktober maakt u kennis met oplossingen die bedrijven onlangs implementeerden. We sommen ze even op: Indaver, Ijspaleis, Ardo, ShopWeDo, Van Oirschot, ICI Paris XL, Duvel Moortgat, New Valmar, Denys, Pipelife, Albert Heijn, Perfetti Van Melle, Fresh Flow, Johnson&Johnson, Saint Gobain Weber Beamix, Maxeda, Arteco Coolants, Renson, DHL Supply Chain en Brussels Airport Cy.

Newpharma rust nieuw DC uit met goods-to-man technologie van Scallog

Binnenkort consolideert Newpharma zijn activiteiten in een nieuw distributiecentrum in Wandre, op een terrein nabij de Autonome Haven van Luik. Het moderne magazijn met een oppervlakte van 20.000m², op termijn uitbreidbaar tot 50.000m², zal worden uitgerust met technologie ontwikkeld door de Franse aanbieder van roboticaoplossingen Scallog.

PAC2000A Conad verhoogt transport visibility met Tesisquare en Shippeo

Tesisquare, een technologiepartner die zich toelegt op het ontwerp en de implementatie van collaboratieve digitale ecosystemen, en Shippeo, gespecialiseerd in realtime transport visibility, zijn door PAC2000A Conad geselecteerd als projectpartners om de realtime transport visibility te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.