Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten

Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

De irritaties hebben niet alleen te maken met de bezorging van het pakket zelf. Opvallend is ook dat een op de tien respondenten zich eraan ergert als de pakketbezorger de motor van zijn busje laat draaien terwijl hij aan de deur staat. Overigens ondervinden niet alle Vlamingen ergernissen rondom pakketbezorging; ruim een kwart (27%) is tevreden.

Aan de consumenten is ook gevraagd waar zij zich het meest aan ergeren als het gaat over tijd en kosten omtrent het bezorgen van online bestellingen. Dat de bezorgkosten hoger liggen dan verwacht, staat met 17% op nummer één. Op de tweede plaats ergeren Vlamingen zich wanneer de pakketbezorger niet binnen het afgesproken tijdsslot komt (16%). Daarnaast vindt 14% het vervelend als het vooraf medegedeelde tijdsslot veel te breed is. Driekwart van de consumenten heeft dan ook behoefte aan meer gedetailleerde track & trace-mogelijkheden, zodat ze via GPS exact kunnen zien waar het pakket zich bevindt en wanneer het aankomt.

Volgens Descartes is het belangrijk dat bedrijven hun klanten real time inzicht geven. Daarom pleit de leverancier ervoor dat bedrijven investeren in de juiste toepassingen zodat consumenten bijvoorbeeld zelf een tijdsslot voor de bezorging van hun pakket kunnen kiezen en zo meer grip op het bezorgproces krijgen.
Grafiek: Descartes

Recente nieuwsberichten

Goods-to-Person werkstations: op zoek naar de optimale balans tussen werkcomfort en prestaties

(Advertorial) Geautomatiseerde Goods-to-Person oplossingen voor het orderpicken zien we steeds meer in onze magazijnen. Hoewel ze duidelijk voordelen bieden voor de medewerkers (minder belasting, veel minder lopen), zijn bedrijven in eerste instantie vooral geïnteresseerd in rendement en output, zoals het aantal orderregels per uur.

Baksteenproducent Vandersanden start pilootproject voor retourservice van houten pallets

Baksteenproducent Vandersanden uit Spouwen-Bilzen is een pilootproject gestart voor een retourservice van pallets. Die service is een samenwerking tussen Vandersanden, zijn klanten (aannemers en handelaars) en het Nederlandse logistieke bedrijf 2Return.

Still zet in op tweeledige productstrategie

De woelige economische tijden dwingen ook de intralogistieke sector om zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Het antwoord van Still: een nieuwe merkoriëntatie, een uitgebreider productfolio en oplossingen die nog beter op de specifieke behoeften van de klant zijn afgestemd.

Thomas Baack nieuwe directeur Interroll Trommelmotoren

Vanaf 1 oktober 2022 wordt Thomas Baack algemeen directeur van Interroll Trommelmotoren GmbH. De 39-jarige industrieel ingenieur heeft meer dan 10 jaar ervaring in leidinggevende functies in het productiemanagement. Hij begon zijn carrière bij Saint-Gobain Glass Deutschland GmbH in Keulen.

Transportsector onder druk om over te schakelen op elektrisch vervoer

Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Prologis breidt stedelijke infill-portefeuille in Europa uit door overname vastgoed van Crossbay

Logistiek vastgoedorganisatie Prologis heeft een portefeuille van 128 logistieke gebouwen en zes nieuw te ontwikkelen projecten aangekocht van last-mile operator Crossbay, dat zich als stedelijk logistiek platform richt op single-tenant distributiecentra in de buurt van aanvoersteden in Europa.

Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.

Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.

Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.