Capaciteit van wegtransport op de Europese spotmarkt stijgt terwijl de prijzen dalen

Het wegtransport steeg in november 2020 met 16,8%, in vergelijking met de maand ervoor. De index van de Europese spotmarkt staat nu op 102,8 punten. In vergelijking met november 2019, is er momenteel minder capaciteit beschikbaar op de markt (-19,6%). Die cijfers blijken uit de huidige evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM). De online dienst wordt geleverd door Transporeon-dochter Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen transporten per jaar. De verwerkte transportgegevens, afkomstig van de spotmarkt, worden geleverd door Transporeon, softwareprovider voor transport- en logistieke diensten. Het rapport is gebaseerd op gegevens die beschikbaar zijn tot 8 december 2020.

 Verder toont het rapport aan dat de transportprijzen in november met 2,5% daalden in vergelijking met de maand ervoor. Ze blijven stabiel boven de 100 indexpunten sinds september 2020. In vergelijking met november 2019, stegen de transportprijzen lichtjes (+1,5%).
 
Nog een bevinding is dat de automobielsector, voor het eerst sinds april 2020, opnieuw een stijgende transportcapaciteit heeft (+12,8% in vergelijking met oktober 2020). De trend van stijgende prijzen zoals die sinds mei 2020 is waargenomen, lijkt te zijn gestopt (-2,3% ten opzichte van de voorgaande maand). In vergelijking met het voorgaande jaar ligt de prijsindex voor de automobielsector met 103,7 indexpunten een stuk hoger (+18,3%).
Met betrekking tot chemie en life science is de transportcapaciteit in november 2020 met +18,6% gestegen ten opzichte van de voorgaande maand. De prijzen zijn licht gestegen met 0,6% ten opzichte van oktober 2020. In november 2020 stonden ze op 76 indexpunten.
In de FMCG-sector is de capaciteitsindex tussen november 2020 en oktober 2020 sterk gestegen met 16,8%. De prijzen zijn in deze periode met 2,9% gedaald.
 
“We zien meer capaciteit voor wegtransport op de spotmarkt in november. Die trend heeft zich gestabiliseerd”, aldus Oliver Kahrs, managing director van Tim Consult. “Tegelijkertijd dalen de prijzen voor het eerst sinds augustus weer. Dat was te verwachten gezien de verdere stijging van de capaciteitsindex. De spannende vraag is nu hoe sterk de kerstactiviteiten van invloed zullen zijn op de capaciteit en het prijsniveau. Bovendien zou de geplande distributie van het nieuwe coronavaccin in december kunnen leiden tot een hogere benutting van de transportcapaciteiten.”
Grafiek: Transporeon

Recente nieuwsberichten

Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek. In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie.

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Storing in doorrolstelling oplossen op hoogte?

(Advertorial) De buitenste verpakkingsfolie van een pallet lost per ongeluk en komt vast te zitten in de rollenbaan van een palletdoorrolstelling. De palletstroom wordt geblokkeerd. Meestal moet een medewerker dan in de stelling klimmen om in het kanaal de storing op te lossen.

Heftruckchauffeur krijgt eigen dag

De Belgische verdeler van heftrucks B-Close introduceert op 8 mei de allereerste nationale Dag van de Heftruckchauffeur. Op die dag moet de job van heftruckchauffeur positief in de kijker worden gezet. “De Dag van de Heftruckchauffeur is een goed moment om stil te staan bij de waarde van een bekwame heftruckchauffeur voor een bedrijf en de maatschappij, iets wat de buitenwereld onderschat”, meent Kurt Boudt van B-Close.

Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen

Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.

De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf

(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.

Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.

SAS vernieuwt analytics-platform op AI-vlak

SAS heeft zijn analytics-platform verder verbeterd. Zo levert het vernieuwde SAS Platform extra innovatie op het gebied van artificiële intelligentie (AI), en dan vooral op het terrein van machine learning, computer vision, natural language processing (NLP) en andere technologieën die AI ondersteunen.

Motrac wordt exclusief Linde-verdeler voor heel België

Motrac Handling & Cleaning uit Antwerpen is de exclusieve invoerder voor België van Linde Material Handling producten. Daarnaast is het bedrijf ook de verdeler en service supplier voor Linde in België. Alleen voor de Oost- en West-Vlaamse markt bestaat er een dealerovereenkomst met Van den Dorpe Material Handling uit Oudenaarde.

CoolRail staat voor duurzame treinverbinding voor versproducten

Sinds 6 mei 2019 is CoolRail operationeel. Het gaat om een directe treinverbinding waarbij een gekoelde trein versproducten zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels transporteert tussen Valencia en Rotterdam. Voortaan gaan er 42 containers per trein heen en terug, en dat 3 keer per week en 48 weken per jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.