BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

PTV Group neemt Conundra in zijn portfolio op

PTV Group, wereldwijd leverancier van transportlogistieke software voor routeplanning en -optimalisering, vervolgt zijn logistieke consolidatiepad. Na de toevoeging van Axylog afgelopen zomer, voegt nu ook de Belgische aanbieder van routeplanningssoftware Conundra zich bij de groep.

Cabka en SABIC lanceren samen next generation transportverpakking

Cabka, leverancier van duurzame en herbruikbare transportverpakkingen, heeft samengewerkt met wereldwijd opererend chemiebedrijf SABIC om de CabCube 4840 te lanceren, naar eigen zeggen de ‘next generation’ in opvouwbare grote containers. CabCubes zijn ontworpen met het oog op maximale herbruikbaarheid.

Drie manieren om uw wereldwijde toeleveringsketen 'stormbestendig' te maken

De veiligheid en stabiliteit van onze wereldwijde toeleveringsketens staan momenteel onder druk. Wat kunnen bedrijfsleiders doen om de veerkracht van de toeleveringsketen op te bouwen en zo het levensonderhoud van miljarden mensen te beschermen en tegelijkertijd het vertrouwen in onze wereldwijde economische systemen en politieke instellingen te vergroten.

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.