BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

DHL Life Sciences slaat efficiëntieslag met Inther Group

Twee jaar geleden gaf DHL Pharma Logistics de opdracht aan Inther Group om in Laekebeek (regio Brussel) een compleet nieuwe warehouse voor hen uit te voeren. Inther Group verzorgde de intralogistiek en integreerde twee oude DHL-sites in het nieuwe systeem op de nieuwe locatie.

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

PwC Scale Sustainable Manufacturing Executive Event - 15 December 2022

(Advertorial) Tijdens het event laat PwC je kennismaken met negen snelgroeiende europese startups die hun innovatieve business modellen en oplossingen op het gebied van Sustainable Manufacturing presenteren. Lees meer en registreer hier.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.