BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Maatwerkbedrijf Bewel stapt over van ECC naar SAP Private Cloud

Maatwerkbedrijf Bewel ondersteunt bedrijven met allerhande activiteiten op maat: van verpakkings- tot montagewerken, van kledingstukken winkelklaar maken tot kwaliteitscontroles of het onderhoud van een groene bedrijfsomgeving of openbare ruimte, enz.

Orderchamp maakt groen verzenden mogelijk vanuit eigen DC

De Nederlandse scale-up Orderchamp biedt een digitaal inkoopplatform waar zelfstandige retailers en merken met elkaar worden verbonden om wereldwijd aantrekkelijk te blijven voor lokale consumenten. Orderchamp biedt op zijn platform een assortiment van meer dan 400.000 producten van ruim 4.500 verschillende Europese merken, waaronder Home & Living, Koken & Tafelen, Baby & Kids, Stationery, Sieraden & Accessoires, Eten & Drinken en Beauty & Health.

Have you considered outsourcing your mission-critical logistics?

A new episode of the Does Logistics Matter? Podcast has just gone live! 🎤 🎧🔊 In this episode, you can listen to Martijn Graat who talks to Johan Elzes, Business Unit Director at Ahlers, about after-sales logistics, which for the end customer is often mission-critical logistics.

De Opslagexpert 2022

De nieuwe Opslagexpert 2022 van BITO, die meer dan 5000 producten voor uw magazijninrichting bevat, kan u nu online doorbladeren op de BITO-website. De wereld van de magazijninrichting bevat zoveel producten om uw opslagruimte in te richten dat je al eens iets over het hoofd ziet.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

Veel bedrijven ondervinden problemen bij het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

Trafuco onder de vleugels van Altrea Logistics

Marc Van den Broeck en Down2Earth hebben hun aandelen in Trafuco overgedragen aan de Limburgse groep Altrea Logistics. Het tanktransportbedrijf uit Schelle zal als een onafhankelijke eenheid zijn eigen koers blijven varen. Synergieën met de andere onderdelen van de groep moeten de weg effenen naar verdere groei.

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.