Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

Veel bedrijven ondervinden problemen bij het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

Trafuco onder de vleugels van Altrea Logistics

Marc Van den Broeck en Down2Earth hebben hun aandelen in Trafuco overgedragen aan de Limburgse groep Altrea Logistics. Het tanktransportbedrijf uit Schelle zal als een onafhankelijke eenheid zijn eigen koers blijven varen. Synergieën met de andere onderdelen van de groep moeten de weg effenen naar verdere groei.

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd.

Arteco - Mitigating Risk with Ahlers smart data simulations for coolant products

Arteco develops and manufactures quality antifreeze coolants and heat transfer fluids for automotive and industrial applications. They offer innovative, competitive, and efficient aqueous solutions to provide optimized thermal heat transfer and corrosion protection for cooling systems.

Nieuwe organisatiestructuur voor Dematic in EMEA

Sinds 1 januari 2022 is bij Dematic een nieuwe organisatiestructuur van kracht voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Daarmee reageert de leverancier van automatiseringstechnologie op de toenemende vraag naar intralogistieke oplossingen, mede als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Astena vervoegt kennisgroep van iFacto Group, Infront & Qubix

Astena bundelt de krachten met iFacto Group, Infront en Qubix en maakt zo deel uit van een groep van 200 consultants met een omzet van 27 miljoen euro actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, e-commerce, CRM, PowerApps en Modern Workplace. “We vormen een groep zodat we beter kunnen werken aan de volledige digitalisering van onze klanten op basis van het totale aanbod van Microsoft”, aldus Steven Arrazola de Oñate, managing partner van iFacto Group.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.