Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Motrac Handling & Cleaning ruilt Flémalle in voor Ciney

Motrac Handling & Cleaning heeft zijn filiaal in Wallonië verhuisd van Flémalle naar het centraler gelegen Ciney. De onderneming betrekt er dezelfde gebouwen als Packo, dat net als Motrac Handling & Cleaning tot de overkoepelende Royal Reesink groep behoort.

Liege Airport investeert ruim 20 miljoen in cargoactiviteit

Vanaf 2018 zal Liege Airport zijn opslagruimte uitbreiden. Zo zijn er bijna 20.000m² bijkomende opslagruimte én uitrustingen voorzien, wat overeenstemt met een capaciteitsverhoging van 30% voor de vrachtbehandeling. De eerste opslagruimte van 6000m² zal in januari 2018 al gebruiksklaar zijn.

Merknamen Egemin en NDC worden vervangen door Dematic

Vanaf 2018 worden alle oplossingen voor magazijnautomatisering en de material handling systemen van Egemin en NDC gehergroepeerd en wereldwijd onder een en dezelfde merknaam, Dematic, op de markt gebracht. Dematic is het supply chain solutions business-segment van de moedermaatschappij KION Group dat end-to-end oplossingen voor logistieke automatisering biedt.

Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box

De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.

Count IT Group wordt NaviTrans reseller in Oostenrijk

Vanuit zijn hoofdkantoor in Hagenberg en kantoren in Wenen en Linz staat de Oostenrijkse Microsoft Dynamics NAV Partner voortaan in voor de distributie van de logistieke software van NaviTrans op de Oostenrijkse markt. De Count IT Group werd in 1995 opgericht en telt momenteel ruim 110 medewerkers.

Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers

De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.

Eerste zelfrijdende truck voor Katoen Natie

Op 24 oktober jl. werd de eerste zelfrijdende truck van Katoen Natie in gebruik benomen bij ExxonMobil in Singapore. De truck vervoert goederen tussen de verpakkingseenheid van de onderneming en de tussentijdse opslag. Bij wijze van pilootproject zal de truck 24/7 operationeel zijn en jaarlijks zo’n 250.000 ton aan goederen transporteren.

Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

Montea schept ruimte voor Bas Logistics

Montea heeft in Nederland een logistiek distributiecentrum aangekocht op Bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal. Het dc bestaat uit 6.870m² opslagruimte en 1.730m² kantoren en is verhuurd aan logistiek dienstverlener Bas Logistics.

Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool

Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.