Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Goed tussentijds rapport voor haven Antwerpen

De overslag in de Antwerpse haven blijft groeien. Na negen maanden staat de totale overslag op 167,1 miljoen ton, een stijging van 3,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In nagenoeg alle sectoren werd tot en met september een sterke groei genoteerd: containers gingen er in tonnage met +3,7% op vooruit (91,9 miljoen ton), vloeibaar massagoed, zoals aardoliederivaten, dikte verder aan met +2,4% (54,4 miljoen ton), conventioneel stukgoed, zoals staal, ging er met +7,7% (7,8 miljoen ton) op vooruit en roro sluit met +10,7% (3,7 miljoen ton) het lijstje van groeiers af.

Havenfusie Gent en Zeeland Seaports weer een stap dichterbij

Het Vlaamse Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports kondigden in november vorig jaar een fusieverkenning aan. Momenteel spreken de aandeelhouders zich over de fusieovereenkomst uit. Om die fusie tot stand te brengen is ook een wijziging van het Vlaamse Havendecreet nodig.

Opel neemt Jungheinrich in de arm voor nieuw dc

Autofabrikant Opel opende recent zijn Europees distributiecentrum voor reserve-onderdelen in het Duitse Langendreer, in de buurt van Bochum. Meer dan elf miljoen Opel-chauffeurs in heel Europa worden voortaan voorzien van reserve-onderdelen uit dit magazijn, dat ongeveer twaalf voetbalvelden groot is.

Bestelwagens aan opmars toe voor goederenvervoer over de weg

In Nederland wordt de bestelwagen steeds vaker ingezet voor goederenvervoer over de weg. Dat blijkt uit recente cijfers die het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), in zijn Mobiliteitsbeeld 2017 publiceert. Zo blijkt dat de Nederlandse bestelauto’s in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen vervoerden, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland.

Febetra eist controles bij herziening detacheringsrichtlijn

De Europese ministers van Werk hebben bevestigd dat de notie ‘detachering’ ook van toepassing is op de transportsector, maar dat de specifieke regels omwille van het mobiele karakter van de werknemers in de transportsector aan de hand van een zogenaamde ‘lex specialis’ in het kader van de ‘Mobility Package’ geconcretiseerd zullen worden.

Interoute voegt Cloud Fabric toe aan zijn Edge SD-WAN-service

Interoute, eigenaar en aanbieder van een internationaal cloudservices-platform, introduceert Interoute Edge SD-WAN, een Software-Defined Wide Area Network-serviceonderdeel van zijn internationale Cloud Fabric. Naast kosten verlagen, moet de oplossing applicatieprestaties in de cloud verbeteren door applicaties op intelligente wijze met elkaar te verbinden.

VIL roept Multimodaal.Vlaanderen in het leven

Als een van de maatregelen om het tij rond de toenemende congestie op onze wegen te keren, besliste de Vlaamse regering in juli 2017 een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL. Dat adviespunt werd zopas gelanceerd. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ wil bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden om voor elke goederenstroom de meest optimale vervoerskeuze(s) te bepalen.

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

Medux verbetert leveringen aan Medipoint-winkels met nieuw logistiek platform

Medux is een van de grootste welzijnsorganisaties in Nederland. Om de dienstverlening van de verschillende Medipoint thuiszorgwinkels en online webshop verder te verbeteren, heeft de organisatie haar logistieke platform voor al haar chauffeurs vernieuwd.

Omschakeling naar lean manufacturing

Een efficiëntere aanpak van de productie, meer opslagruimte, kortere doorlooptijden …, verneem hoe Bito dit realiseert bij haar klanten. Handige magazijnbakken met laag eigengewicht - makkelijk verplaatsbaar, maar met een hoge draagkracht voor zware onderdelen - , een betere oplossing voor identificatie en labeling in de productie   - minder verloren tijd met zoeken naar onderdelen -  … het is maar een greep uit de vele voordelen die BITO haar klant bezorgde.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.