Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren.

Datalogic stelt PowerScan 9600-serie industriële handscanners voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, introduceert de nieuwe PowerScan 9600-serie met industriële handscanners. De PowerScan 9600 leent zich voor activiteiten in zowel de retail als de industrie.

Linde Material Handling versterkt de dealerorganisatie in België

Onder impuls van Linde Material Handling zijn gesprekken gestart door Motrac nv en Van den Dorpe Handling Equipment, om de dealerstructuur in België te versterken. In het plan dat voorligt, wordt Van den Dorpe exclusief dealer voor Oost- en West-Vlaanderen en behoudt Motrac het exclusieve dealership voor alle andere provincies.

Dematic en Dexterity willen met robots de supply chain verbeteren

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft een strategische samenwerking gesloten met Dexterity, leverancier van magazijnrobots, met als doel de supply chain van de toekomst te verbeteren. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven markeert een volgende stap in de samenwerking.

IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering.

OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.

Prologis stimuleert stadsdistributie met nieuwe acquisitie in Brusselse regio

Prologis heeft onlangs drie bestaande gebouwen verworven in Zaventem. Daarmee breidt het zijn logistieke vastgoedportefeuille uit met 16.000m² aan industriële gebouwen op 3,3 hectare grond in een belangrijk gebied voor stadsdistributie en lichte industrie.

Interroll opent nieuwe fabriek in China

Na twee decennia aanwezigheid op de Chinese markt voor materiaalverwerking, richt Interroll zijn pijlen verder op Azië-Pacific en China met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou, China. Daarmee zou de productiecapaciteit worden verdubbeld.

Elektrische reuzen: Nieuwe Linde E100 - E180 heftrucks met hefvermogen tot 18 ton

(Advertorial) De tijd dat lasten boven 8 ton voor thermische trucks voorbehouden waren, is definitief voorbij. Met de nieuwe E100 - E180 elektrische heftrucks beschikken Linde klanten nu ook over een duurzaam, emissievrij alternatief voor het verplaatsen van goederen tot 18 ton.

Forecasting is geen Kunst ! Forecasting is een proces.

(Advertorial) Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.