Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Zetes pakt uit met Full Pallet Inventory module

De nieuwe module moet logistieke bedrijven toelaten om hun magazijnen nog efficiënter te digitaliseren. Het toestel maakt gebruik van industriële visualisatietechnologie om voorraden op pallets sneller te tellen. De oplossing is volledig geïntegreerd met de magazijnsoftware ZetesMedea.

Exact brengt app voor voorraadtellingen op de markt

De nieuwe app voorkomt dat voorraadtellingen veel tijd en handmatige, foutgevoelige inspanning kosten. Handmatig worden de aantallen eerst geteld op papieren lijsten en later manueel ingevoerd in het systeem, waardoor verschillen kunnen ontstaan.

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer

DHL Aviation heeft softwareaanbieder Descartes in de arm genomen om de elektronische berichtgeving met haar wereldwijde klantenbestand te standaardiseren. De Global Air Messaging Gateway van Descartes biedt een eenduidig platform waarop DHL Aviation kan communiceren met grote expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, post- en koerierbedrijven en afhandelingsbedrijven.

Inotec vergroot RFID-labeldivisie met twee overnames

In het kader van haar strategische doelstelling om marktaandeel te winnen en het productportfolio uit te breiden heeft Inotec als producent van barcode- en RFID-labels de firma’s Identytag en Winckel overgenomen. Identytag is een belangrijke Europese producent van RFID-oplossingen voor uiteenlopende industrieën en toepassingen.

Schleich stapt in Net Zero Carbon programma van Kuehne+Nagel

De Duitse speelgoedfabrikant Schleich – bekend voor zijn realistisch vormgegeven paardjes – behandelt zijn zeevracht voortaan op een CO2-neutrale basis met Kuehne+Nagel. Dat gebeurt via Net Zero Carbon, waarmee Kuehne+Nagel een volledige oplossing met het oog op CO2-neutralisatie biedt.

Logistics Capital Partners bouwt eerste Belgische magazijn in Nijvel

Na eerdere ontwikkelingen in Italië en Nederland voor Amazon, Primark en Kering Group (Gucci, Yves-Saint-Laurent), zet Logistics Capital Partners (LCP) vaste voet aan de grond in België met een eerste logistiek gebouw in constructie en een eerste verhuur aan Medi-Market.

TU/e en Marel werken samen in nieuw AI lab

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft samen met vier industriële partners een nieuw Artificial Intelligence (AI) lab opgezet. Dat lab wil de besluitvorming in productie en onderhoud met behulp van kunstmatige intelligentie verbeteren.

Fréderic Bouchet wordt Software Commercial Director bij de Europe Business Unit van Savoye

Na 25 jaar ervaring in verkoop, consulting en software wordt Fréderic bij Savoye verantwoordelijk voor de expansie van de commerciële activiteiten van de Advanced Software oplossingen in Europa en het Midden-Oosten. Frédéric Bouchet was onder meer actief bij softwarespecialist Cegid, bij Capgemini Consulting en SFR Business.

TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden.

Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.