Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Easy Systems neemt Easy Conveyors over

In 2007 startte Easy Systems als commerciële partner van Easy Conveyors in België. Na een samenwerking van dertien jaar breidt Easy Systems nu verder uit door de activiteiten van Easy Conveyors over te nemen. Met de overname wil Easy Systems o.a.

DPD investeert 60 miljoen euro en creëert 500 nieuwe jobs in België

Tegen eind 2020 wil DPD zijn beleveringscapaciteit in België fors verhogen. Zo worden er nog dit jaar 500 nieuwe jobs gecreëerd, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs. Om tegemoet te komen aan de enorme groei in e-commerce en de komende eindejaarsperiode opent DPD nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik.

DHL Supply Chain en MG Real Estate bouwen nieuwe Life Sciences and Healthcare campus bij Brussel

DHL Supply Chain, wereldwijd actief in supply chain management en contractlogistiek, en MG Real Estate, Europese ontwikkelaar binnen logistics, offices, residential en retail, gaan van start met de bouw van een Life Sciences and Healthcare (LSH) campus op de Laekebeek industriezone in Lot, bij Brussel.

IJspaleis gaat aan de slag met Objective MES en WMS

IJspaleis, een Nederlandse producent van consumptie-ijs, maakt niet alleen ijs voor de eigen merken, zoals IJspaleis, Boerderijs, Pâtissier en Playa Ice Cream, maar is ook een belangrijke leverancier van private label ijs. Inmiddels kan IJspaleis alle Nederlandse retailers en groothandels, alsook heel wat buitenlandse, onder zijn klanten rekenen.

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.