Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Siemens-fabriek automatiseert magazijn voor kleine onderdelen met Dematic

Dematic heeft een magazijn voor kleine onderdelen geautomatiseerd voor de Siemens System Engineering Plant (WKC) in het Duitse Chemnitz. Die fabriek produceert voorschakelapparatuur en op maat gemaakte elektronische componenten voor de wereldmarkt.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

De uberisering van het Europese wegvervoer

“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.

Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt.

Luik Natie implementeert Atlas-oplossing van Aucxis in cold store

Voor de identificatie en lokalisatie van 22.000 pallets in zijn nieuwe cold store had Luik Natie, gespecialiseerd in geconditioneerde opslag, nood aan een automatische oplossing. Aangezien de onderneming met rekken van 16 meter hoog werkt, moest de oplossing ook hoogtemetingen aankunnen.

Interroll stelt nieuwe verticale crossbelt sorter voor

Met de nieuwe MX 018V verticale crossbelt sorter wil het Zwitserse Interroll klanten als pakketleveranciers, e-commerce providers en logistiek dienstverleners de mogelijkheid bieden een grote variatie aan producten binnen een ruimtebesparende infrastructuur te behandelen.

Iptor schakelt over op de cloud

Met de lancering van het Iptor.com cloud platform transformeert Iptor zich in een cloud native software vendor. De softwareleverancier wil zijn bestaande en potentiële klanten – actief in met name supply chain, farma, healthcare en de uitgeverswereld – een cloud connected wereld bieden waar AI, automatisering en selfservice centraal staan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.